DEBATT

Debatt: Taximarkedet

En app løser ikke problemet

Bytaxi er enig i at drosjemarkedet skal fungere for passasjerene.

LØSES IKKE AV APP: Poenget som Blyverket ikke forstår er at en app ikke løser problemet i gatemarkedet, som i Oslo er på omtrent fire millioner turer i året med en omsetning på over en milliard kroner, skriver artikkelforfatteren. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
LØSES IKKE AV APP: Poenget som Blyverket ikke forstår er at en app ikke løser problemet i gatemarkedet, som i Oslo er på omtrent fire millioner turer i året med en omsetning på over en milliard kroner, skriver artikkelforfatteren. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet, skriver i Dagbladet 2. juli at undertegnede ikke har fokus på sikre og gode kundeopplevelser.

Dette er ikke korrekt.

Bytaxi har sammen med Oslo Taxi, Christiania Taxi og Norges Taxiforbund, avdeling Oslo, laget felles høringssvar der vi relativt grundig forklarer våre standpunkter til regelendringene som flertallet på Stortinget vedtok 4. juni.

De vedtatte endringene vil utløse en rekke uheldige konsekvenser. Dette underbygges både av forskningsrapporter og erfaringer med deregulering av drosjenæring i andre europeiske land. Vi mener derfor at det er nødvendig å videreføre den reguleringen av drosjemarkedet som i dag fungerer godt.

Blyverket forventer at regjeringen bytter ut taksametre med mobile applikasjoner og at dette skal løse utfordringene i gatemarkedet. Poenget som Blyverket ikke forstår er at en app ikke løser problemet i gatemarkedet, som i Oslo er på omtrent fire millioner turer i året med en omsetning på over en milliard kroner. Det er derfor viktig å erkjenne at utfordringene i gateturmarkedet ikke kan løses ved ulike former for mobile applikasjoner.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer