En Arne Jacobsen-stol til å putte i lomma

Hva er det med iPhone?

(Dagbladet.no): Du ser dem snart over alt, der de kjæler med de små dingsene sine som seks uker gamle pusekatter: iPhone-brukerne er en kult i kraftig vekst, langt utenfor nerdenes og de trendy kidsas rekker. Det later til å være noe med Apples iPod-mobil som vekker tungt, teknofetisjistisk begjær også hos vanlige folk.

Men hva er egentlig dette «noe»?

iPhone har verken 3G for rask mobilsurfing eller støtte for Microsoft Office-dokumenter. Den mangler GPS, radio, plass for ekstra minnekort og utskiftbart batteri. Den er dyr, tung og ikke spesielt liten. Det innebygde kameraet er alt annet enn imponerende, og du kan verken sende eller motta MMS-bilder. Det er noe herk å sende SMS med det knøttlille virtuelle tastaturet, og den imponerende berøringsskjermen er ikke fullt så imponerende når den blir full av fete fingeravtrykk etter fem minutter.

iPhone er ikke engang offisielt tilgjengelig i Norge. Det har ikke hindret mer enn 10 000 nordmenn i å gå til anskaffelse av en, og å få den åpnet for uautorisert bruk hos norske mobiloperatører. Noen handler på nettet eller i butikk i USA, og drar fordel av lav dollarkurs. Andre kjøper i gråmarkedet, av bekjente eller på Finn.no.

I går kom myheten om at den snart blir offisielt tilgjengelig i Norge. Nøyaktig lanseringstidspunkt er ikke kjent, men på ryktebørsen er en ny og forbedret modell med 3G ventet 9. juni. Mye tyder på at en «norsk» iPhone er like om hjørnet.

Dermed har Norge den ære å bli tilnærmet «sist i verden» med iPhone i offisielt salg. Det er foreløpig ikke kjent om Netcoms avtale blir eksklusiv, og Telenor håper fortsatt å få være med på moroa. Mye tyder på at Apple er på vei vekk fra sin eksklusivitetsmodell, og noe slikt er det heller ingen tradisjon for i det norske mobilmarkedet.

DET ER HELLER ikke kjent hvilket prisnivå den offisielle telefonen vil ligge på, men uansett vil lanseringen ventelig føre til en ny og enda kraftigere iPhone-bølge i Norge. Nå kan mor og far handle uten angst, og dermed sikre seg en bit av det Apple egentlig selger; Design, status, brukervennlighet og nye svar på spørsmål man ikke visste man hadde.

En iPhone snakker minst like mye til følelsene som til fornuften. De ivrigste nerdene laster ned tilleggsprogrammer og personaliserer telefonen i det uendelige. Selv gleder jeg iblant omgivelsene med å spille elektrisk gitar med tung fuzz på min, når jeg ikke sender SMS fulle av skrivefeil.

ØKER MEST: Mer enn 10.000 nordmenn har skaffet seg en iPhone. Nå blir den snart offisielt tilgjengelig her til lands, via Netcom. Foto: AFP/Scanpix
ØKER MEST: Mer enn 10.000 nordmenn har skaffet seg en iPhone. Nå blir den snart offisielt tilgjengelig her til lands, via Netcom. Foto: AFP/Scanpix Vis mer

I USA har iPhone noen få prosent av mobilmarkedet, men nærmere 25 prosent av alle mobile søk mot Google. Det viser at denne dingsen gjør noe med folks brukervaner. Det handler om møtet mellom menneske og vennligsinnet teknologi, som den unike multi- berøringskjermen som snur skjermbildet hvis du vrir på telefonen, lar deg flikke nonchalant gjennom feriebildene med en finger eller zoome inn på en webside med en magisk knipebevegelse.

EN IPHONE er et ekstremt sofistikert teknologisk produkt. Svakhetene finnes, som nevnt, men det den gjør bra - og det er mye - gjør den bedre enn noen annen telefon. I tillegg gjør den ting ingen andre telefoner gjør. Men for mange som skaffer seg en, handler det trolig nesten like mye om signalet som sendes til omverdenen: En iPhone, innbiller du deg, forteller at du er proppfull av estetisk sans og digital kultur.

La de kjedelige dressfyrene sitte der med PC-mobilene sine. iPhone er en Arne Jacobsen-stol til å putte i lomma.

En Arne Jacobsen-stol til å putte i lomma