Anmeldelse: «Hedda» og «The Boy in the Picture»

En av årets beste norske filmer

Hisham Zamans novellefilm «Hedda» og kortfilmen «The Boy in the Picture» vises på samtlige av landets sju cinematek.

EN AV ÅRETS BESTE: Hisham Zamans «Hedda» og «The Boy in the Picture» får skryt av Dagbladets anmelder. Her kan du se traileren. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Hisham Zamans novellefilm «Hedda» er en interessant vri på skillsmissedramaet. I denne velspilte og stemningsfulle fortellingen glimrer nemlig én av partene med sitt fravær, og dermed er det far og datter, snarere enn mann og kone, som spiller hovedrollene. Resultatet er en film som hele veien balanserer mellom fravær og nærvær – fraværet av bakgrunninformasjon og én av konfliktens sentrale aktører, og nærværet av hovedrolleinnehaverne Jørgen Langhelle og ti år gamle Martine Hammerstad, for ikke å si den utemmede naturen som omslutter dem.

Rett på cinemateketI takt med at TV-dramatikken og den teknologiske utviklingen har endret våre oppfatninger om hvilke typer filmfortellinger som bør sees hvor, har «rett-på-video-film»-begrepet langt på vei mistet sin betydning. Samtidig er vi i Norge nå i ferd med å se framveksten av det vi kan kalle «rett-på-cinemateket-film», altså en egen klasse av kunstnerisk ambisiøse produksjoner som ikke anses å være kommersielt gangbare på kino.

Det er liten tvil om at cinematekene i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø, Lillehammer, Stavanger og Kristiansand er riktig arena for «Hedda» og den poetisk observerende «The Boy in the Picture» – kort- og novellefilmer har tradisjonelt ingen plass på kino i Norge. Likevel er det grunn til å stille spørsmål ved stoda i filmoffentligheten når en av årets beste norske filmer kun blir vist på stort lerret i sju byer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.