VAR KREFTSYK: Billedkunstneren Inger Sitter er død, 85 år gammel, etter lang tids sykdom. 

Foto: Agnete Brun / Dagbladet
VAR KREFTSYK: Billedkunstneren Inger Sitter er død, 85 år gammel, etter lang tids sykdom. Foto: Agnete Brun / DagbladetVis mer

- En av de aller største

Inger Sitter var en av de viktigste norske utøverne av abstrakt kunst.

(Dagbladet): Kunstneren Inger Sitter (85) døde i dag etter lengre tids kreftsykdom.

Gjennom en nesten 60 år lang karriere blir hun regnet som en av de viktigste norske kunstnerne innen modernismen og abstrakt kunst.

REKTOR: Rektor Cecilie Broch Knudsen ved Kunsthøgskolen hadde Inger Sitter som professor. Foto: Kunsthøgskolen
REKTOR: Rektor Cecilie Broch Knudsen ved Kunsthøgskolen hadde Inger Sitter som professor. Foto: Kunsthøgskolen Vis mer

- Hun har stått der som en markant skikkelse i norsk kulturliv. Jeg husker henne selv fra da jeg begynte å studere kunst på begynnelsen av 80-tallet som en egenrådig dame, med egne sterke meninger som det sto respekt av. Også i arbeidet sitt har hun stått fast ved sitt eget utrykk og nådd hjem til mange, sier kunstner Unni Askeland til Dagbladet.

Første kvinnelige kunstprofessor Inger Solveig Sitter ble født 18. oktober 1929 i Trondheim. Hun begynte på kunstutdanningen som 14-åring, og er utdannet ved Statens Kunstakademi, i Antwerpen og i Paris. 

I 1981 ble Sitter Norges første kunstprofessor ved Statens kunstakademi, som nå heter Kunsthøgkolen i Oslo. Nåværende rektor, Cecilie Broch Knudsen, hadde henne selv som professor.

KUNSTNER: Unni Askeland.
KUNSTNER: Unni Askeland. Vis mer

- Hun var veldig ønsket da hun tiltrådte som professor. Alle vi kvinner som studerte ved Statens kunstakademi hadde da et behov for sterke, kvinnelige forbilder - noe hun var. Hun var også streng og krevde mye av studentene, noe som mange også satte pris på. Betydningen hun har hatt for den abstrakte kunsten er stor, og at hun for eksempel fikk Kulturrådets ærespris var høyst fortjent, forteller Broch Knudsen.

- En av de viktigste Dagbladets kunstanmelder Arve Rød forteller at hans generasjons kunststudenter på 90-tallet ikke var veldig opptatt av den type modernisme som Sitter var så kjent for, men at hennes arbeid har blitt mer interessant for unge kunstnere på 2010-tallet.

- Nå ser man igjen det som kan være spor av Inger Sitter i ny kunst. Et eksempel er Ida Ekblad. Man kan godt se en kobling mellom dem. Begge viser en fri og fryktløs tilnærming til det monumentale, abstrakte maleriet, i tillegg til at de begge har vært orientert mot en internasjonal kunstverden, sier Rød, og legger til:

KUNSTANMELDER: Arve Rød
Foto: Privat
KUNSTANMELDER: Arve Rød Foto: Privat Vis mer

- I fortellingen om norsk modernisme og abstrakt kunst er Sitter uten tvil en av de aller største.