MOBIL FREMTID: Sci-fi-forfatter og VR-gründer Jonathan Dotse fra Accra i Ghana tror den store fremtiden for virtuell virkelighet ligger i å koble den mot mobilteknologi. - Jeg tror spillstasjoner er et nisjemarked. Folk flest er interessert i enheter de kan ta med seg over alt, som vil gi dem muligheten til å entre et nytt miljø. Foto: Mawuli Adjabeng
MOBIL FREMTID: Sci-fi-forfatter og VR-gründer Jonathan Dotse fra Accra i Ghana tror den store fremtiden for virtuell virkelighet ligger i å koble den mot mobilteknologi. - Jeg tror spillstasjoner er et nisjemarked. Folk flest er interessert i enheter de kan ta med seg over alt, som vil gi dem muligheten til å entre et nytt miljø. Foto: Mawuli AdjabengVis mer

- En av de første tingene du gjør etter å ha skrudd på kameraet er å gå og gjemme deg

VR fra Hollywood til Ghana.

- Gjennom hele filmhistorien har vi måttet komponere bilder i et lite firkantig vindu. Med VR må du komponere for hele spekteret av menneskelig erfaring. Du lurer alle sansene dine til å tro at de opplever noe de ikke egentlig opplever.

Ordene tilhører Ernest Cline, en lykkelig nerd.

Forfatterens debutroman fra 2011, «Ready Player One», er i ferd med å bli en storfilm med Clines idol Steven Spielberg som regissør.

Samtidig er fremtiden han beskriver i boken, hvor virtuell virkelighet (VR) er allment utbredt, i ferd med å blomstre frem mye kjappere enn han kunne sett for seg.

Mens dataspill får mye av oppmerksomheten i VR-sammenheng, har teknologien også åpnet for at tradisjonell video som lar seeren titte i alle retninger, ikke minst fordi kameraer som tar opp 360 graders video nå bare koster noen tusenlapper.

- Du kan være på rockekonsert og enten stå på scenen med bandet eller i publikum eller bak trommene, sier amerikaneren til Dagbladet.

- Og du kan ta opp bryllup og idrettsarrangementer i 360 grader, så du kan gjenskape hendelsen og studere den om og om igjen fra enhver retning.

Det vil også kunne føre til helt andre filmopplevelser (norske «Hallibut» er ett eksempel), tror Cline.

Artikkelen fortsetter under annonsen

GLAD NERD: Sci-fi-forfatter Ernest Clines VR-roman «Ready Player One» er i ferd med å bli filmatisert av Steven Spielberg, samtidig som fremtiden Cline beskriver i romanen nærmer seg med stormskritt. Foto: Scanpix / Byron Purvis
GLAD NERD: Sci-fi-forfatter Ernest Clines VR-roman «Ready Player One» er i ferd med å bli filmatisert av Steven Spielberg, samtidig som fremtiden Cline beskriver i romanen nærmer seg med stormskritt. Foto: Scanpix / Byron Purvis Vis mer

- Hver gang du ser en VR-film vil opplevelsen være forskjellig, avhengig av hvor i simulasjonen du velger å feste blikket. Folk kan se skrekkfilm og høre en dør åpne seg bak dem, for så å snu seg og se hvem som gikk gjennom døra. VR kommer til å kreve et helt nytt verktøysett, og en helt ny måte å tenke historiefortelling.

- Ingen kameravinkler
En av dem som sysler med dette nybrottsarbeidet i dag er science fiction-forfatter Jonathan Dotse, bosatt i Ghanas hovedstad Accra.

For noen år siden fikk han mye oppmerksomhet for sine ideer om en afrikansk-basert gjenoppfinnelse av cyberpunk-sjangeren.

Nå har han igjen fått oppmerksomhet, denne gang med den eksperimentelle kortfilmen «Pandora» (finnes på YouTube), skutt rundt omkring i Accra med to 360 graders kamerahalvkuler som til sammen ga et komplett bilde i all retninger.

- En av hovedforskjellene er at det ikke finnes noen kameravinkler, siden kameraet peker i alle retninger, sier Dotse til Dagbladet.

- Så, en av de første tingene du gjør etter å ha skrudd på kameraet er å gå og gjemme deg.

Foruten å måtte være usynlig er det også en utfordring at man ikke kan styre seerens oppmerksomhet på samme måte.

- Du kan aldri være sikker på hvor seeren vil ha blikket festet på noe gitt tidspunkt. I tradisjonell filmskaping er kameraet nesten frakoblet seeren. Med VR er seeren kameraet, og føler en form for tildstedeværelse. Man må ta med i beregningen hvem seeren skal være: En kroppsløs observatør eller en egen rollefigur.

Kan bli kvalm
Et av de mest fremtredende problemene med VR er av fysisk art: Kvalme. VR-sjøsyke er utbredt, og en medvirkende årsak til at kameraet i VR-videoer gjerne ikke beveger seg.

- Om væsken i øret ditt forteller kroppen din at den ikke er i bevegelse mens de andre sansene dine sier at, jo, du er i bevegelse er det lett å bli kvalm. Men der jobbes det allerede med løsninger, sier Cline, og legger til:

EKSPERIMENTER: Jonathan Dotse har tro på at virtuell virkelighet kan bidra til et mer nyansert verdensbilde. En av favorittene hans er «Clouds Over Sidra», en FN-produsert VR-dokumentar om livet til en 12 år gammel jente i en flyktningeleir i Jordan. Foto: Kabiru Seidu
EKSPERIMENTER: Jonathan Dotse har tro på at virtuell virkelighet kan bidra til et mer nyansert verdensbilde. En av favorittene hans er «Clouds Over Sidra», en FN-produsert VR-dokumentar om livet til en 12 år gammel jente i en flyktningeleir i Jordan. Foto: Kabiru Seidu Vis mer

- Vi lever i en fascinerende tid.

Mens Spielberg-filmen om Clines VR-fremtid dukker opp i 2017, tror Dotse Hollywood snart også vil benytte teknologien mer direkte, og at vi etter hvert vil finne VR-innhold på strømmetjenester som Netflix.

- Jeg tror vi er mindre enn fem år unna den første Hollywood-storfilmen i VR. 

Selv har han startet sitt eget selskap, Nubian Virtual Reality Technology Ltd. Han håper å kunne benytte VR-teknologien til å åpne Ghana og andre afrikanske land opp mot resten av verden, samtidig som han også ønsker å tilby VR-tjenester til markedsførere og eiendomsfirmaer som ønsker å gi virtuelle omvisninger.

Først av alt skal han likevel fullføre et nytt kortfilmprosjekt. Det blir en interaktiv kortfilm av Dotses egen novelle «Virus», en cyberpunk-fortelling lagt til Accra.

- Håpet mitt er å skape en VR-industri her i Afrika. Virtuell virkelighet er noe alle kan forstå og se verdien av, og det kommer til å ta av veldig kjapt i de kommende årene.

360 GRADER: For å filme «Pandora» brukte regissør Jonathan Dotse Kodak SP360-kameraer, som filmer i 360 grader. Foto: Kabiru Seidu
360 GRADER: For å filme «Pandora» brukte regissør Jonathan Dotse Kodak SP360-kameraer, som filmer i 360 grader. Foto: Kabiru Seidu Vis mer