En av fire nordmenn pynter på virkeligheten i sosiale medier

Den paradoksale Facebook-lykken.

REGLER: UngHjelp har utviklet en Facebook-regelgenerator, der man med noen få klikk kan lage sine egne Facebook-regler i form av såkalte memes. Her er noen av bidragene de har fått inn. Foto: Fbforreal.com
REGLER: UngHjelp har utviklet en Facebook-regelgenerator, der man med noen få klikk kan lage sine egne Facebook-regler i form av såkalte memes. Her er noen av bidragene de har fått inn. Foto: Fbforreal.com Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): - Det er paradoksalt at vi skryter opp livene våre på Facebook når undersøkelsen viser at vi blir nedstemt av all lykken i sosiale medier, sier Kathrine Dollst Kvinnsland, grunnlegger og leder i UngHjelp.

En ny undersøkelse viser at en av fire nordmenn framstiller sine liv som bedre enn de egentlig er i sosiale medier. Samtidig viser undersøkelsen også at tre av ti mener de bli negativt påvirket av andres lykkelige framstillinger.

For mye lykke Det er Respons Analyse som har gjennomført den ferske undersøkelsen på oppdrag av ungdomsorganisasjonen UngHjelp, som jobber for å skape åpenhet rundt ungdom og psykisk helse.

Hvorfor ville dere gjøre undersøkelsen?  

- Vi hadde jo sett mye internasjonal forskning på området da vi jobbet med å lansere «Facebook for real»-kampanjen, og synes det var viktig å finne ut hvordan det stod til i Norge, og hva folk flest tenker om temaet. Resultatene var ikke så overraskende, da det er veldig likt det man ser i utenlandske studier, forteller Kathrine Dollst Kvinnsland til Dagbladet.

For få uker siden lanserte UngHjelp kampanjen «Facebook for real» der de oppfordrer folk til å legge ut ærlige bilder og oppdateringer i håp om å oppnå mer ærlighet i sosiale medier.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer