REGLER: UngHjelp har utviklet en Facebook-regelgenerator, der man med noen få klikk kan lage sine egne Facebook-regler i form av såkalte memes. Her er noen av bidragene de har fått inn. Foto: Fbforreal.com
REGLER: UngHjelp har utviklet en Facebook-regelgenerator, der man med noen få klikk kan lage sine egne Facebook-regler i form av såkalte memes. Her er noen av bidragene de har fått inn. Foto: Fbforreal.comVis mer

En av fire nordmenn pynter på virkeligheten i sosiale medier

Den paradoksale Facebook-lykken.

(Dagbladet): - Det er paradoksalt at vi skryter opp livene våre på Facebook når undersøkelsen viser at vi blir nedstemt av all lykken i sosiale medier, sier Kathrine Dollst Kvinnsland, grunnlegger og leder i UngHjelp.

En ny undersøkelse viser at en av fire nordmenn framstiller sine liv som bedre enn de egentlig er i sosiale medier. Samtidig viser undersøkelsen også at tre av ti mener de bli negativt påvirket av andres lykkelige framstillinger.

For mye lykke Det er Respons Analyse som har gjennomført den ferske undersøkelsen på oppdrag av ungdomsorganisasjonen UngHjelp, som jobber for å skape åpenhet rundt ungdom og psykisk helse.

Hvorfor ville dere gjøre undersøkelsen?  

- Vi hadde jo sett mye internasjonal forskning på området da vi jobbet med å lansere «Facebook for real»-kampanjen, og synes det var viktig å finne ut hvordan det stod til i Norge, og hva folk flest tenker om temaet. Resultatene var ikke så overraskende, da det er veldig likt det man ser i utenlandske studier, forteller Kathrine Dollst Kvinnsland til Dagbladet.

For få uker siden lanserte UngHjelp kampanjen «Facebook for real» der de oppfordrer folk til å legge ut ærlige bilder og oppdateringer i håp om å oppnå mer ærlighet i sosiale medier.

Og etter resultatene av undersøkelsen å dømme er det ikke bare UngHjelp som mener det er for mye skryt og overlykkelige liv i sosiale medier. Undersøkelsen viser nemlig at hele 60 prosen av landets befolkning mener statusoppdateringene som deles i for stor grad er om de lykkelige øyeblikkene, ifølge en pressemelding.

- Vi tror sosiale medier kan brukes på en bedre måte. Ved å tørre å være oss selv vil samtalene og historiene bli rausere og mer inkluderende - også for de av oss som har det aller vanskeligst. Vi synes det er trist at folk føler at det er nødvendig å skjønnmale sin egen hverdag for å bli likt. Det er ikke slik det bør være, og nå viser også undersøkelsen at folk har fått nok, sier Dollst Kvinnsland.

De mest aktive skryterne Det er ungdom mellom 16 og 24 år som ifølge undersøkelsen er de mest aktive skryterne, og hele 40 prosent av de spurte bekrefter at de har skrytt en eller flere ganger i sosiale medier. Samtidig er det også nettopp denne aldersgruppa som lar andres overdrevne lykke gå innpå seg, og 60 prosent av de spurte har opplevd å bli nedstemt av å observere andres lykkelige liv i sosiale medier.

I pressemeldingen forteller Dollst Kvinnsland at internajonal forskning viser de samme tendensene som UngHjelps undersøkelse:

- Vi blir nedstemt og lei oss av sosiale medier, fordi vi skjønnmaler virkeligheten i for stor grad. Gjennom vår dialog med ungdom som har psykiske problemer i vårt arbeid, vet vi at mange opplever den lykkelige sosiale medievirkeligheten som belastende. Denne undersøkelsen viser at det er veldig mange flere som føler det på samme måte, sier hun.

VIL HA MER SANNHET I SOSIALE MEDIER: Ungdomsorganisasjonen UngHjelp er lei av mye skryt og lite ærlighet i sosiale medier. Med kampanjen «Facebook for real» ønsker de å gjøre folk mer bevisste på hva som legges ut på Facebook. Kathrine Dollst Kvinnsland er leder og grunnlegger av organisasjonen. Foto: UngHjelp
VIL HA MER SANNHET I SOSIALE MEDIER: Ungdomsorganisasjonen UngHjelp er lei av mye skryt og lite ærlighet i sosiale medier. Med kampanjen «Facebook for real» ønsker de å gjøre folk mer bevisste på hva som legges ut på Facebook. Kathrine Dollst Kvinnsland er leder og grunnlegger av organisasjonen. Foto: UngHjelp Vis mer

Det kommer også tydelig fram av undersøkelsen at det er kvinner som i størst grad påvirkes negativt av det de ser og leser i sosiale medier. Hele 39 prosent av de spurte kvinnene har opplevd dette, mot 20 prosent av mennene.

Facebook-kampanje Gjennom kampanjen «Facebook for real» håper UngHjelp at folk kan bli flinkere til å dele mer av sine egentlige liv, og ikke bare det rosenrøde facebooklivet.

- Det har vært noen som tolker kampanjen dit hen at vi vil at folk bare skal legge ut vonde detaljer om sine egne liv, men det er absolutt ikke det dette handler om. Vi vil gjerne at folk skal dele flere sider av seg selv, og tørre å være ærlige. Vi sier ikke at det ikke er lov til å skryte — det hadde jo blitt helt feil, sier Dollst Kvinnsland og fortsetter:

- Man skal selvfølgelig få lov til å skrive dersom man gjør noe bra. Facebook er en fantastisk kanal som kan spre positive ytringer, men samtidig er det morsomt og godt å se erfaringer og opplevelser som ikke er pynta på eller perfekte, som små historier om noe som gikk skeis eller en flause. Det er fint med en balanse i sosiale medier.

Hun forteller videre at responsen etter lanseringen av kampanjen, som også en rekke kjendiser kastet seg på, har vært enorm:

- Det var helt overveldende, og vi har fått mengder av både ris og ros — det kunne ikke gått bedre. Det er så kjekt å se at folk engasjerer seg, og dette har vært en utrolig spennende reise så langt.

STØTTER KAMPANJEN: Hanne Sørvaag er blant de norske kjendisene som kastet seg på UngHjelps «Facebook for real»-kampanje. Foto: Faksimile Facebook
STØTTER KAMPANJEN: Hanne Sørvaag er blant de norske kjendisene som kastet seg på UngHjelps «Facebook for real»-kampanje. Foto: Faksimile Facebook Vis mer