PARODI: Under lørdagens Gullruten-sending ble det vist et humorinnslag på TV-serien «Frikjent», som handlet om Nicolai Cleve Brochs rollekarakter «Aksels» mye bruk av Armani-dresser. I innslaget stilte Cleve Broch opp i en Moods of Norway-dress. Moods of Norway er en av Gullrutens hovesponsorer. Foto: TV 2
PARODI: Under lørdagens Gullruten-sending ble det vist et humorinnslag på TV-serien «Frikjent», som handlet om Nicolai Cleve Brochs rollekarakter «Aksels» mye bruk av Armani-dresser. I innslaget stilte Cleve Broch opp i en Moods of Norway-dress. Moods of Norway er en av Gullrutens hovesponsorer. Foto: TV 2Vis mer

En av Gullrutens hovedsponsorer fikk humorinnslag i beste sendetid

- Tilfeldig, sier TV 2.

(Dagbladet): Under lørdagens Gullruten-sending, som ble sett av 710 000 seere, viste TV 2 et humorinnslag som parodierte TV 2-serien «Frikjent».

Nicolai Cleve Broch, Synnøve Macody Lund, Anne Marit Jacobsen og Tobias Santelmann figurerte alle i humorinnslaget, som harselerte med Cleve Brochs rollekarakter «Aksels» bruk av Armani-dresser.

I innslaget setter karakterene spørsmålstegn ved «Aksels» dressbruk, før han til slutt stiller opp i en fargerik og spraglete Moods of Norway-dress. Det er først da han blir tatt inn i varmen i Vestlands-bygda.

Moods of Norway er en av Gullrutens hovedsponsorer.

- Redaksjonelt humorinnslag Kommunikasjonssjef i TV 2, Jan-Petter Dahl, forteller at innslaget ble planlagt lenge før Moods of Norway ble sponsor for TV-sendinga.

- Dette var et rent redaksjonelt humorinnslag, som Moods of Norway ikke har betalt noe som helst for, sier han, og legger til:

- «Aksels» dress har vært en stor «snakkis» på norsk TV denne våren, og det ønsket man å lage en parodi på. Moods of Norway er det mest visuelle designet man kan finne fram til. I tillegg er det norsk, og fra Vestlandet. Det var derfor denne idéen kom opp i forbindelse med Gullruten.

Han forteller at det eneste kanalen har fått av de norske designerne, er at de har fått låne to dresser til å lage innslaget.

- Ser TV 2 at dette kan virke forvirrende på TV-seere, siden Moods of Norway også er inne på sponsorsiden?

- Ja, vi skjønner at spørsmålet blir stilt. Men det er tilfeldig. Dette er et rent redaksjonelt innslag, og det ville vært rart å lage uten de karakteristiske Moods of Norway-dressene. 

Nicolai Cleve Broch opplyser til Dagbladet at han ikke fikk betalt for å bidra til innslaget.

- Jeg fikk ingen penger for å være med. Og jeg visste ikke at de var hovedsponsor, skriver han i en tekstmelding.

Verdt over én million Reklamebyrået Starcom anslår at visningen av innslaget har en brutto verdi på 1,15 millioner kroner. Det sier byråets innkjøpsdirektør, Dag Ormåsen, til nettstedet melkoghonning.no.

Til Dagbladet forklarer han at de har tatt utgangspunkt i hva det ville ha kosta å kjøpe en reklame på et sendetidspunkt med tilsvarende seertall, og i tilsvarende minutter.

- Det er ofte vanlig å bruke litt ulike verdier når man skal beregne verdi i redaksjonell tid, men her har vi i utgangspunktet regnet ut den reine kommersielle verdien, sier han.

Moods of Norway har ikke besvart Dagbladets henvendelser.

• Se hvem som vant Gullruten-statuetter her!