TRYGG SEX: Skolen burde i første omgang undervise i trygg sex. Hvordan oppnå orgasme kan komme i andre omgang. Trygg sex må handle mest om grensesetting, om ikke å presse noen til å gjøre noe de ikke vil, skriver Eirik Husby Sæther, forfatter av boka «Pornomania».
TRYGG SEX: Skolen burde i første omgang undervise i trygg sex. Hvordan oppnå orgasme kan komme i andre omgang. Trygg sex må handle mest om grensesetting, om ikke å presse noen til å gjøre noe de ikke vil, skriver Eirik Husby Sæther, forfatter av boka «Pornomania».Vis mer

Debatt: Seksualundervisning

En del unge overgripere vet ikke hva de gjør

Manglende erfaring og dårlig kommunikasjon kan bekjempes gjennom undervisning i skolen. Det er mulig å få ned tallene på overgrep gjennom samtaler i klasserommet.

Meninger

Seksualundervisningen i skolen har blitt kritisert i alle år, og det meste av kritikken er rettet mot fraværet. Det har ført oss dit at alt prat om sex, uansett innhold, blir regnet som undervisning og et gode. Siden faget ikke er en del av lærerstudiet, har oppgaven blitt overlatt til ulike organisasjoner og helsesøstre på eget initiativ. Mangelen på et fast opplegg, gjør at det blir opp til hver enkelt å ta opp temaer. Undervisningen blir personavhengig og tilfeldig.

Som for ethvert fag i skolen, burde skolen utarbeide mål for undervisningen, med læringspunkter og en plan for gjennomføring. Undervisningen bør også være lik for alle og kontrollerbar i ettertid.

Til nå har mye av opplegget handlet om Q and A, en person som er komfortabel med å snakke om sex, stiller seg opp foran klassen og svarer på alle spørsmålene elevene har. Burde vi gjøre mer enn å tilfredsstille elevenes nysgjerrighet? Skal vi stole på at elevene vet hva de bør spørre om?

Min mening er at skolen i første omgang burde undervise i trygg sex, ikke nødvendigvis god sex. Hvordan oppnå orgasme er kanskje noe som burde komme i andre omgang, ikke som det første. Med trygg sex menes ikke bare beskyttelse mot graviditet og kjønnssykdommer. Trygg sex må handle mest om grensesetting. Om ikke å presse noen til å gjøre noe de ikke vil.

Antall anmeldte voldtekter øker, og ligger nå på rundt 1500 saker. Fortsatt er mørketallet stort. Bare halvparten av dem som kommer inn på overgrepsmottaket, anmelder. Og en del kommer heller ikke til et overgrepsmottak. Personen som forteller at hun eller han har blitt voldtatt, er ofte ung. Det samme gjelder personen de ønsker å anmelde. De gikk ut fra skolen for kort tid siden.

I en del av sakene er det ikke brukt en slik grad av vold som loven krever. Det er heller ikke truet eksplisitt med bruk av vold. Men fornærmede har sagt nei. Og mistenkte har vært veldig pågående. I en sårbar situasjon, blir fornærmede redd og ligger urørlig mens samleie gjennomføres.

Finnes det 1500 unge overgripere i Norge? Eller er det rett og slett en del som ikke vet hva de skal spørre om? Hva de skal se etter? Hva de må være oppmerksomme på?

Jeg tror en del ikke vet hva de gjør. Det er tragisk, men det gir oss en mulighet til å forbedre situasjonen ved bruk av enkle midler. Manglende erfaring og dårlig kommunikasjon kan bekjempes gjennom undervisning i skolen. Det er mulig å få ned disse tallene gjennom samtaler i klasserommet.

Skolen må ta sikte på å lære elevene et språk som setter dem i stand til å spørre og si ifra når de befinner seg i en sårbar situasjon. Elevene må også lære seg å gjenkjenne hva som er en sårbar situasjon. De burde bli bevisste på kroppsspråk og signaler. Har de språket, oppmerksomheten og forståelsen, vil vonde opplevelser kunne forebygges.

Hvis voldtektstallene skal ned, må alle elevene få denne undervisningen. Da må lærere på skolene stå for den, og ikke outsource det viktige samfunnsoppdraget til organisasjoner, selv om de også kan være et supplement.

Trygge grenser bør være skolens hovedmål ved undervisningen. Så kan vi å etterpå svare på spørsmål om hvor mange ganger det er normalt i onanere i uka.

Artikkelforfatteren er også forfatter av romanen «Pornomania»