En ekstrem oppvisning i episke å faen-øyeblikk

«God of War III» leverer akkurat som forventet.

||| DET HENDER AT jeg blir forbanna. Men der jeg kanskje avreagerer ved å slenge med leppa eller surmule litt for meg selv, går Kratos hakket lenger i «God of War»-serien. Mye lenger.

Kratos er så inderlig, evig rasende og full av hat at han ikke lar noe stoppe seg på hevntoktet mot gudene i den greske mytologiens Olympia.

Og det skal vi være glad for. Den voldsomme ferden er nemlig noe av det mektigste og storslåtte det i dag er mulig å oppleve i et dataspill. Her nedkjemper Kratos tusenmeterhøye titankjemper, fryktinngytende fabelbeist og guder med en brutal intensitet det er vanskelig å spore hos andre spillfigurer.

AKKURAT SOM DE to foregående spillene i «God of War»-serien, er tredjespillet en ekstrem oppvisning i episke å faen-øyeblikk. Der du ikke trodde at det kunne bli mer grandiost og heftig, kommer enda en scene og banker enda litt mer pust ut av lungene dine.

Det er akkurat dette som er spesialiteten til «God of War»-serien, på godt og vondt. Her skal du la deg forbløffe av storslåtte slagsmål, der både øyne og ører blir tettpakket med inntrykk samtidig som fingrene dine jobber som helter på kontrolleren.

De som har spilt de to foregående spillene, vet altså nøyaktig hva de har i vente. Kratos har et stadig økende arsenale med slagvåpen, samtidig som han kan bruke magi. Ved hjelp av en lang rekke slagkombinasjoner må han deretter nedkjempe horder med fiender i alle størrelser og fasonger.

GRUNNEN TIL AT «God of War»-serien klarer å dra på med såpass mange imponerende øyeblikk, er at spillet når det gjelder som mest begrenser styringen til at du til rett tid må trykke inn knappen som lyser opp på skjermen - såkalte quick time events.

Ettersom dette er nettopp «God of War», er det helt greit at spillet lener seg såpass mye på denne spillestilen, siden serien i sin tid pionerte den. Det er ikke få spill som har forsøkt å ta etter Kratos' eskapader på denne måten, og de færreste klarer det like bra.

Men nettopp fordi dette har vært gjort så bra i de forrige to «God of War»-spillene, skulle jeg innerst inne ønske at spillskaperne hadde kommet opp med noe nytt som Kratos kunne glimre med. Noe som andre igjen kunne forsøkt å kopiere i ettertid.

1

SLIK DET RUNDT ti-elleve timer lange eventyret arter seg nå, er dette dermed en direkte oppfølger til «God of War II» - ikke bare i historien, men også i formen.

Ja, vi har nå tilgang til enda flere våpen og fantastiske egenskaper som Kratos arver fra smågudene han etterhvert nedkjemper i løpet av spillets gang. Kombinasjonene er også heftigere enn sist, med flere muligheter for variert bruk av våpen og gjenstander underveis.

«God of War III» er imidlertid ikke mer enn akkurat det man på forhånd skulle tro at «God of War» på PlayStation 3 ville være. Du får de samme ekstreme kampene, bare med et grafisk og lydmessig løft som tidligere ikke var mulig på PlayStation 2.

FOR DE FLESTE fans av serien er dette kanskje mer enn godt nok - spesielt ettersom flere av puslespillene du må løse i denne omgang faktisk er imponerende og minneverdige opplevelser.

Etter å ha fullført det tvers gjennom heftige spillet, sitter jeg likevel igjen med en følelse av at jeg gjerne skulle hatt mer av alt det lille krydderet som er blitt lagt mellom alle lagene av kampscener.

Uten spesielt mye anstrengelser fant jeg stort sett det som var å finne av bonusgjenstander og oppgraderinger i spillet - jeg skulle gjerne ha kunnet bruke enda litt mer tid på å utforske de forseggjorte omgivelsene Kratos ferdes i.

MANGE AV INNVENDINGENE mine her er likevel bare for småplukk å regne.

«God of War III» er nemlig et tvers gjennom imponerende spill, som alle voksne PlayStation 3-eiere bør unne seg for litt syndig moro foran tv-en. Det er blodig, det er brutalt, og det er forbanna artig - helt til den siste, bitre og tilfredsstillende slutt.

En ekstrem oppvisning i episke å faen-øyeblikk

Mer enn det kan man vel strengt tatt ikke forvente av et spill som lar deg nedkjempe guder og kilometerstore beist, kan man vel?