En Emmy til «House Of Cards» er en milepæl i TV-historien

Historisk pris til nettserie markerer skifte i maktbalansen for tv-drama.

NY PLATTFORM: Hovedrolleinnehaver Robin Wright representerte Netflix-serien «House Of Cards» på søndagens Emmy-prisutdeling. Hun var nominert i klassen for beste kvinnelige skuespiller, men det ble regissør David Fincher som stakk av med seriens eneste hovedpris. Foto: Reuters / NTB Scanpix.
NY PLATTFORM: Hovedrolleinnehaver Robin Wright representerte Netflix-serien «House Of Cards» på søndagens Emmy-prisutdeling. Hun var nominert i klassen for beste kvinnelige skuespiller, men det ble regissør David Fincher som stakk av med seriens eneste hovedpris. Foto: Reuters / NTB Scanpix.Vis mer

KOMMENTAR: I natt delte den amerikanske tv-bransjen ut sine årlige Emmy-priser i Los Angeles. Og selv om Netflix' kritikerroste «House Of Cards» var nominert i hele ni kategorier, blant dem de prestisjefylte for beste dramaserie og beste mannlige og kvinnelige dramahovedrolle, lyktes ikke nykommeren i å kopiere «Homeland»s Emmy-triumf fra i fjor.

Men David Finchers velfortjente seier i klassen for beste regi markerte et historisk øyeblikk: For første gang gikk en pris i en av Primetime Emmys hovedkategorier til en serie som bare har vært vist på nett.

Gjennombruddet kommer ikke som noen overraskelse, og det var bare et spørsmål om tid før prisutdelingen skulle reflektere pågående endringer i både maktbalanse og seervaner.

For ikke bare er tv-streaming en innholdsplattform som får stadig flere brukere. (Netflix kunne i våres vise til over 29 millioner brukere i USA, og en TNS Gallup-undersøkelse gjengitt i Dagens Næringsliv viste på samme tid at rundt 150 000 nordmenn brukte nettstedet daglig.)

Med lanseringen av originalproduksjoner har nettgiganten også gått i strupen på de amerikanske kabelkanalenes tradisjonelle domene: Den påkostede, kritikerroste dramaserien.

Både «House Of Cards» og «Orange Is The New Black» er nye serier som det siste året har blitt svært godt mottatt, i likhet med streamingtjenestens gjenoppliving av kultkomedien «Arrested Development».

Og dét mens kritikerfavoritten HBO er i ferd med å vanne ut kvalitetsstempelet sitt med mindre kunstnerisk vellykkede publikumssuksesser som «True Blood» og «Game Of Thrones», og allerede blir pustet i nakken av konkurrenter som AMC («Breaking Bad», «Mad Men») og Showtime («Homeland»).

Like fullt var det enn så lenge nettopp HBO som fortsatt tronet høyt over konkurrentene i antall seire og nominasjoner.

Totalt inkasserte betal-TV-kanalen sju hovedpriser (27 med fagprisene), inkludert beste kvinnelige hovedrolle i en komedie (Julia Louis-Dreyfus, «Veep»), beste mannlige birolle i en dramaserie (Bobby Cannavale, «Boardwalk Empire») og beste mannlige hovedrolle i en dramaserie. Sistnevnte gikk noe overraskende til Jeff Daniels i «The Newsroom», foran tunge motkandidater som Jon Hamm («Mad Men»), Kevin Spacey («House Of Cards») og Bryan Cranston («Breaking Bad»).

Det ble likevel et godt år for nettopp «Breaking Bad», som produseres for kabelkanalen AMC.

Etter fem år i skyggen av Emmy-grossisten «Mad Men» gikk det som av tv-kritikerne er den høyest rangerte tv-serien i produksjon endelig til topps i klassen for beste dramaserie.

Anna Gunn fikk også en svært fortjent pris i klassen beste kvinnelige birolle, for sin tolkning av Skyler White.

Det er tydelig at (juryen) har tatt inn over seg at det var på tide å utmerke en serie som nå nærmer seg slutten. Årets prisutdeling var nest siste mulighet til å premiere «Breaking Bad», og basert på mottakelsen av episodene som nå går på tv, bør ikke forventningene være mindre til neste års utdeling.