PERFEKT: Hvor godt er godt nok?  NTB/ Scanpix
PERFEKT: Hvor godt er godt nok? NTB/ ScanpixVis mer

En endeløs jakt på det perfekte?

Mennesket blir gitt en følelse av at vi aldri er gode nok.

Meninger

Nyere forskning forteller at 85 prosent av unge jenter opplever kroppspress og 67 prosent av disse oppgir at reklame er den største årsaken. 50.000 norske kvinner lider av spiseforstyrrelser. Vi utsettes stadig for reklame og bilder av idealer fra mediebransjen som avviker fra faktisk utseende.

Noe av dette er bakgrunnen for at Norske Kvinners Sanitetsforening i september lanserte sin underskriftskampanje «Lei av å bli lurt» som krever merking av retusjert reklame. Dette er et prisverdig initiativ.

Markedskreftenes svar på kroppsidealer gir mennesket følelsen av ikke å være god nok. Vi ender opp i en endeløs jakt på det «perfekte», en virkelighet som ikke finnes. Den jakten vil vi aldri vinne. Dette bidrar til at vi fjerner oss lenger og lenger unna et godt selvbilde og et naturlig forhold til kroppen vår.

Vårt selvbilde styrkes eller svekkes gjennom lærte mønster i oppveksten, men det er en myte at ikke selvbildet også kan styrkes eller svekkes i voksen alder. Faktorer som er viktige som fundament for å utvikle et godt selvbilde er å bli sett, å få anerkjennelse, støttende og ressursfremmende nettverk, få positive tilbakemeldinger, forventninger om mestring og mestringsopplevelser. Familien, skolen, arbeidsplassen og vennekretsen bidrar til å forme selvbildet, men de inntrykkene vi får gjennom mediene påvirker oss i økende grad. Barn og unge ansees som «lette» å påvirke. Derfor er mye reklame innrettet mot dem.

Hvordan vi forholder oss til kroppspress og kroppsidealer avhenger av hvilke holdninger familie og vennekrets har. Hver og en av oss er forbilder - også når det kommer til jakten på det «perfekte». Vi ønsker våre barn det beste. Vi sier til våre barn at de er gode nok, akkurat slik de er. Men når kosmetiske behandlinger økte med 33 prosent fra 2011 til 2012 kan en undres over hvilke holdninger vi egentlig lærer bort. Injeksjoner med såkalte fillers har økt med svimlende 400 prosent de siste to årene! Det er ikke hva vi sier, men hva vi gjør som lærer bort holdninger!

Erfaringer vi har gjort viser også at holdninger på arbeidsplassen er viktige. Hvordan styrker vi hver enkelts selvbilde på egen arbeidsplass? Hvilken kultur gir vi rom for? Hver dag jobber vi med å skape konkurransefortrinn i arbeidslivet. Å skape et arbeidsmiljø der alle styrker hverandre og fokuserer på hver enkelt sine talenter. Tillit og anerkjennelse, god kollega- og lederstøtte er viktige suksesskriterier når arbeidsplasser lykkes med å skape en helsefremmende arbeidsplass.

Samfunnet vårt trenger en motvekt til skjønnhetstyranniet. Vi trenger at noen sier at nå er det nok. Vi trenger gode forbilder. Vi trenger robuste og helsefremmende arbeidsmiljø.

Vi trenger noen som går i bresjen og setter det på en politisk agenda.

Derfor applauderer vi Norske Kvinners Sanitetsforening med en særdeles viktig kampanje og støtter oss til den. Idealene vi sammenlikner oss med ikke er ekte - og derfor uoppnåelige.

Du kan påvirke selvbildet ditt og du kan trene det bedre. Du har alltid et valg.

I dag er første dagen i resten av ditt liv. Hva velger du?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.