KOMMENTAR KLASSISK

En enorm musikalsk opplevelse

Hva skjer når tiden står stille på en konsert?

SKREVET FOR FIOLINISTEN: Førsteoppførelsen av verket fant sted i Wien i 1981, dengang ble partituret smuglet ut fra Sovjetunionen for at Gidon Kremer - som hadde hoppet av fra det samme regimet – kunne være solist. Foto: Roy Bjørge/Festspillene i Bergen
SKREVET FOR FIOLINISTEN: Førsteoppførelsen av verket fant sted i Wien i 1981, dengang ble partituret smuglet ut fra Sovjetunionen for at Gidon Kremer - som hadde hoppet av fra det samme regimet – kunne være solist. Foto: Roy Bjørge/Festspillene i Bergen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Denne konserten var formidabel. Utøvere og publikum befant seg med ett i en akustisk boble bortenfor den vante verden. Begynnelsen og slutten på vår eksistens var ikke så lett å bedømme, fordi tiden hadde stanset opp. Fiolinsolistens siste tone - en firestrøken D – holdes lenge og rammer inn alle følelsene som kommer veltende fra sal og scene. Tyngdekraft og opplevelse av lineær tid er snudd på hodet. Tonen D er ikke tilfeldig, Hallelujakoret fra Händels «Messias» og sistesatsen fra Beethovens 9. Symfoni har nettopp D som tonalt ankerfeste.

Verket som gjorde så sterkt inntrykk heter «Offertorium», en fiolinkonsert skrevet av den russiske komponisten Sofia Gubaidulina (f. 1931). Førsteoppførelsen fant sted i Wien i 1981, dengang ble partituret smuglet ut fra Sovjetunionen for at Gidon Kremer - som hadde hoppet av fra det samme regimet – kunne være solist. Førstegangsframførelsen med Kremer og ORF Symfoniorkester dirigert av finske Leif Segerstam ble en sensasjon.

Basis i komposisjonen er variasjoner over temaet fra Bachs «Das musikalische Opfer» - en av de mest berømte og siterte tonerekkene som er laget. Gubaidulina besitter som komponist en enorm klanglig og dramaturgisk fantasi. Ingen toner er tilført uten mening i partituret, og musikkens puls og rytmer gjør oss som tilhørere sterkt berørt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer