TERNINGKAST FIRE: Det blir trøbbel i den utvidede familien når Dominic Toretto svikter venner og kolleger i «Fast & Furious 8».  Vis mer

Anmeldelse: «Fast & Furious 8»

En fartsdump for den forbløffende franchisen

Men selv en mindre vellykket «Fast & Furious»-film er stor kinounderholdning.

FILM: Det som gjør «Fast & Furious»-filmene så mye mer tiltalende enn andre blockbusterfranchiser er at den har vokst fram organisk. Da gatebilfilmen «The Fast and the Furious» først så dagens lys i 2001 var det ingen som visste at den ville danne utgangspunkt for en av de påfølgende tiårenes største pengemaskiner, bygget opp rundt gradvis mer absurde stunt og den rituelle repetisjonen av mantraet «family». Men etter at Justin Lin hevet ambisjonsnivået med «Fast Five» i 2011, har filmene sust av gårde raskere enn kynismens hastighet, og resultatet har vært en franchise som føles som en historie – både på og utenfor lerretet – snarere enn et flettverk av forretningsavgjørelser.

Fast and Furious 8

4 1 6

Action, familiefilm

F. Gary Gray

Vin Diesel, Dwayne Johnson, Charlize Theron, Kurt Russel m.fl.

12. april 2017

The Fate of the Furious

Støyete
Det er ingen tvil om at «Fast & Furious 8» mislykkes i å opprettholde og eskalere det voldsomme momentumet franchisen har bygget opp i løpet av de siste tre filmene, og dette skyldes ganske enkelt at F. Gary Gray ikke er en like god actionregissør som Justin Lin og James Wan. Der Lin og Wan bestrebet seg på å gjøre actionscenene så fysiske og analoge som mulig, er Gray raus med datagrafikken, til et punkt hvor mange av scenene reduseres til ren visuell støy.

Faktisk er det ikke før i tredje akt at «Straight Outta Compton»-regissøren makter å rette opp skuta og levere den karakteristiske blandingen av krampaktige machoklisjeer, selvbevisste onelinere, klam sentimentalitet og frydefullt latterlige actionsekvenser som kjennetegner 10-tallets «Fast & Furious»-filmer. Men når han først gjør det, gjør han det så ettertrykkelig at man umiddelbart glemmer hvor slarkete de to første aktene faktisk var. Det er først når man forlater kinosalen, og blir oppmerksom på at kroppen ikke dirrer av energi slik den gjorde etter de foregående filmene i serien, at man innser filmens mange feil og mangler.

Trangt
Utgangspunktet for denne åttende «Fast & Furious»-filmen er at Dominic Toretto (Vin Diesel) etter et møte med den mystiske hackeren Cipher (Charlize Theron) sviker alle sine prinsipper og idealer («family»), og stikker av med et elektromagnetisk masseødeleggelsesvåpen. Dermed blir det opp til hans venner og kolleger (den vanlige gjengen, pluss Jason Statham og Scott Eastwood) å stoppe ham – koste hva det koste vil – og siden verken hovedpersonene eller filmens regissør er hemmet av budsjettrestriksjoner blir den materielle ødeleggelsen raskt omfattende.

«Fast & Furious 8» mangler momentum, og dette gjelder ikke bare kjørescenene, men også historien, som er brutt opp i en episodisk struktur som gir filmen et usammenhengende og stakkato preg. Likeledes bruker Gray lang tid på å finne balansen mellom humor og alvor – action og eksposisjon – og mellom de mange rollefigurene i det som etter hvert har blitt et uhåndterlig stort ensemble (Kristofer Hivju får aldri sjansen til å gi rollefiguren sin noen form for personlighet). Noen originale vrier bidrar han likevel med, og særlig minneverdig er scenen der en armada av biler med hackede styringsmekanismer kjører førerløse gjennom Manhattans gater.

Skuffende
Etter tre gradvis mer fartsfylte og forbløffende filmer, er «Fast & Furious 8» en aldri så liten fartsdump for franchisen, og man kan ikke annet enn å krysse fingrene for at produsentene makter å hente inn en bedre actionregissør til de to gjenstående filmene i serien. Samtidig er det vanskelig å ikke bli slått av tanken om at den voldsomme suksessen til «Furious 7» har vekket det store, grådige studiomaskineriet som serien hittil har vært skånet for, og at franchisen nå hviler i hendene på økonomene og merchandiseavdelingen hos Universal Pictures.

«Fast & Furious 8» redder seg inn på en sterk sisteakt og seriens iboende sjarm. Det er fortsatt stor, dum og selvironisk moro – og fortsatt mer givende enn de fleste andre blockbusterfranchiser der ute – det er bare ikke en spesielt smart eller god film.