En fengslet egypter på Den Norske Opera

Nyoppsetningen av «Fidelio» på Den Norske Opera bringer Beethovens tematikk ubehagelig konkret inn i vår tid. Det skrives operahistorie i Oslo i februar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

MANGE VIDLØFTIGE ORD ord kan sies når en av Norges betydeligste kulturinstitusjoner inngår et samarbeid med verdens største menneskerettighetsorganisasjon. I den store sammenhengen har «Fidelio» bare ett virkelig viktig element, nemlig aksjonen fra scenen for redde et menneskes liv. Beethovens to helter er samvittighetsfangen Florestan, som holdes fengslet for sin overbevisnings skyld, og hans kone som utsetter seg for stor fare ved å forkle seg som mannen, og ta arbeid i fengselet, så hun kan slippe sin elskede fri. Parallelt med handlingen i stykket, utspiller det seg et skremmende likt scenario i dagens Egypt. Trebarnsfaren Mitwalli Ibrahim Mitwalli Saleh sitter i dag fengslet for å ha kritisert rådende islamsk tenkning i en akademisk tekst. Som i Beethovens opera, er det hans kone, Um Saleh, som står i spissen for å frigjøre ham. Mitwalli Saleh holdes fortsatt i Wadi El-Natroun fengselet nord for Kairo. I løpet av oppsetningen gir vi operapublikumet sjansen til å gjøre handlingen i «Fidelio» til virkelighet. Gjennom en felles innsats, slik Amnesty alltid har jobbet, kan egyptiske myndigheter bli presset til å sette den virkelige fangen, Mitwalli Saleh, fri.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer