en folkefiende

I tillegg til å være en pøbel, hate makta, forsove seg til intervju og å være rap-på-norsk-pionér, kurser ELLING BORGERSRUD i Gatas Parlament unge hiphopspirer.

- Vi ville rappe på norsk fordi det norske hiphopmiljøet mente det var umulig, sier morsmålspioneren Elling Borgersrud (24).

Da han og broren Aslak (26) ville tale EU midt i mot i 1994, ble norsk rap middelet og et rungende nei svaret. Elling ønsket å være en «public enemy», og Gatas Parlament så dagens lys. Det handler om å gi moderne, radikal ungdom en kulturell plattform.

Han synes det er bra at landets låtskrivere stadig skriver mer på norsk, men savner politisk engasjement i norske sangtekster.

- Rudolf Nilsen er the alltime politiske låtskriver og jeg har hentet mye fra ham, sier Elling.

I rap er det nemlig lov å stjæle.

- Rap er en fullkontaktssport, så mye av dette er reint teknisk for å ikke få blå øyne i første runde, sier Elling, og lister opp oppskrifta på en god rappelåt:

- Ha noe interessant å si. Snakk om deg sjøl, ditt liv og din virkelighet. Juging er gøy, men ikke så du tror det sjøl. Bruk dialekta di. Konsentrer deg om selve rimordene. Sørg for at de henger på greip. Ikke slurv. Du er ikke rapper hvis du ikke kan rime. Lek med språket. Lek med ordspill, ord og uttrykk, fremmedord, rare, gamle ord, dialektord, og sånt. Eksprimenter med flow (rytmikken i teksten). Ikke bli fornøyd med bare én som fungerer. Skriv versene dine akkurat så lange at de passer i en standard rap-beat -16 linjer. Ser du en god idé, så stjæl den.

Elling legger til at den viktigste reglen er at regler er til for at man skal få nytelse av å bryte dem. Pass bare på at dommeren ser vekk når du gjør det.

Hans egen favorittlinje er «Jeg ække så god til å elske folket, men jeg er god til å hate makta.

Les mer om Elling på www.dagbladet.no/gatasparlament

ELLING FRA GATA: Et eksempel på sosialrealistisk ghettoromantikk.