En forfatter på grensen

Norsk Forfattersentrum fyller 30 år, og feirer fødselsdagen i november med en to uker lang litteraturfestival i grensebyen Halden. I den anledning blir også en av østfoldbyens litterære sønner, Bjørn Gunnar Olsen, hyllet med seminar på Folkets Hus. Dermed blir et av etterkrigstidas mest særpregede og personlig fargede forfatterskap gjenstand for fornyet oppmerksomhet.

  • Bjørn Gunnar Olsen var arbeidersønnen fra en av landets viktigste industribyer, som flyttet fra et knugende klassedelt småbysamfunn og inn til Oslos harde, men mangfoldige storbyvirkelighet. Han brukte sine første yrkesår på journalistikken, men debuterte i 1967 med romanen «Ved skjulestedet». Seinere skrev han blant annet nøkkelromanen «I Alfreds hus» fra det politiske og journalistiske miljøet rundt Youngstorget og Folketeaterbygningen. Rett før sin død utga han den originale og engasjerende Martin Tranmæl-biografien: «Tranmæl og hans menn». De som har lest boka vil vite at tittelen her kan tolkes på mer enn én måte...
  • Olsen fikk sitt litterære gjennombrudd omtrent samtidig med dannelsen av Norsk Forfattersentrum: Etablert i selveste klisjéåret 1968 tok dette initiativet opp i seg både datidas ungdommelige kulturaktivisme og et sosialdemokratisk ønske om bredest mulig spredning av kulturen. Det er nærmest som om det i dag hviler et slags gammelsosialistisk, rød-lilla skjær over begrepet Norsk Forfattersentrum - dette selvsagt ment i beste mening.
  • Forfatteren Bjørn Gunnar Olsen unndrar seg på sin side tidstypiske merkelapper som «proletardikter» og «politisk forfatter». Øyvind Pharo fra Olsens forlag Aschehoug er rask med å understreke at han tvert imot søkte å skrive seg ut av ideologien og heller inn i sitt eget liv. Det var Aksel Sandemoses psykologiske skrivemåte, mannfolkdiktninga i tradisjonen etter Jack London, og ikke minst myten om å skrive seg selv og sitt liv, som var Bjørn Gunnar Olsens litterære ledestjerner.
  • Dét er en moderne outsider- og grenseposisjon som legger avstand til politikkens fordummende forenklinger. Og som kanskje forklarer hvorfor Bjørn Gunnar Olsen ble et litterært ikon for 70-åras nye rockmiljø i Halden, med journalisten Tom Skjeklesæther og musikeren Henning Kvitnes i fremste kavalerirekke.