Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

En frodig isdronning

Bertine og Madonna er som Tuppen og Lillemor.

CD: «Rollerskating» er en match laget i elektropop heaven . Iskalde og perfeksjonistiske Bertine Zetlitz produsert av en eksperimentvillig og elektronisk funky Fred «Pleasure» Ball. For der Bertines tidligere album har vært preget av en nesten klinisk tilnærming til popmusikk, har Ball denne gangen tint lydbildet med optimistiske låtstrukturer og frodig programmering.

På «Rollerskating» er ikke Bertine lenger beinhardt perfeksjonistisk. Hun er leken, oppfinnsom og skjør.

Popteknisk strålende

Da Bertine framførte «Fake Your Beauty» på Nordic Music Awards lørdag, synthpoppustet hun også storstjernen Kylie Minogue tungt i nakken. Ikke bare er singelen en popteknisk strålende låt, men Bertines småaggressive posering kunne vippe enhver avdanket isdronning av elektropoptronen.

Åttitallsflashbacks

På «Rollerskating» mikser hun eldre sjangeruttrykk med moderne programmeringsteknikker. Albumet er blitt en slags musikkhistorisk vandring gjennom de 25 siste åra. På «Wicked Wonderboys» gir de new wave-inspirerte melodistrukturene og trommevirvlene neonlysende åttitallsflashbacks.

Åpningssporet «Ah-Ah» kunne med sine countryaktige gitarsoloer vært en Richard X-remiks av Madonnas «Don't Tell Me» fra 2000. Og nydelige «Broken» er en nedstrippet Stina Nordenstam-liknende nittitallsballade. På «If You Buy The Blue One» har Ball til og med slengt inn noen jazzvarme saksofontoner.

Så stapp en kjærlighet på pinne i munnen og finn fram rulleskøytene. Det er på tide å leke litt igjen.

ISKALD: Bertine Zetlitz' småaggressive posering kunne vippe enhver avdanket isdronning av elektropoptronen, mener vår anmelder.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media