En god gammaldags floke

Frp skal få oss til å tro at det er de som skal løse bompengekrisa. Ikke la deg lure - det er de som står i veien for en løsning.

TRENGER EN LØSNING: Finansminister Siv Jensen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2019. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
TRENGER EN LØSNING: Finansminister Siv Jensen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2019. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer
Kommentar

Bompengelista i Bergen får nok en rekordmåling - denne gangen som aller størst. Fremskrittspartiet i byen er nede på 2,7 prosent.

1. juni kommer de nye bommene på plass i Oslo. Hva skjer da?

Bompengedebatten er plutselig blitt en altoverskyggende politisk sak. Alarmen har gått, og det er kanskje like greit - bortsett fra i Bergen, hvor byens innbyggere nå virker klare til å legge byens framtid i hendene på et parti med åtte hovedmål for de neste fire åra, hvorav seks er bompengerelaterte. (Litt nedover i programmet skriver de at de vil bygge «tilstrekkelig mye» sykehjemsplasser.)

For landet og den politiske debattens del er det likevel ok med et lite bompengeoppgjør. Sannheten er nemlig at styringen av bompenger og veirelaterte avgifter er på vei ut i grøfta, og de som styrer den ser ikke ut til å ville rette opp kursen.

Veien fra et gammaldags, fossilt transportsystem og over til et utslippsfritt er bare planlagt stykkevis og delt. Finansieringen av den er helt i det blå.

BOMPENGER: Frp-leder Siv Jensen og nestleder Sylvi Listhaug forklarer hvorfor vi må betale bompenger. Video: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

Fremskrittspartiet forsøker å gi inntrykk av at de nå prøver å få kontroll på situasjonen, men faktum er at det er de som har skapt den. Deres forslag til løsninger de siste ukene har vært

*100 milliarder fra oljefondet til sletting av bompengegjeld.

*Å stoppe kommuners mulighet til å øke lokale bompenger og dermed i praksis fryse lokal infrastrukturutvikling, og sist men ikke minst

*Å kalle inn til et krisemøte blant regjeringspartiene for å diskutere situasjonen.

Det er Frp som burde ha vært innkalt til et krisemøte av de andre partiene. I praksis er det nemlig de som blokkerer de fleste løsningene her. La oss se på noen av dem.

BOMPENGER: Carl I. Hagen ba om ordet på landsmøtet og fremmet et forslag om å betale ned all bompengegjeld i Norge og ta pengene rett fra oljefondet. Forslaget fikk stående applaus fra nesten hele landsmøtesalen. Men partileder og finansminister Siv Jensen ble sittende sammen med nestlederne Sylvi Listhaug og Terje Søviknes. Video: Jørgen Gilbrant Vis mer

Det har vært tradisjon i Norge for å finansiere deler av veiutbygginger med bompenger. Årsaken er at man mener de som bruker veiene, er de som bør betale. Alternativet er å ta det over skatteseddelen. Da vil bilistene spare en del, mens de uten bil vil få en kraftig skatteskjerpelse, slik en ny rapport fra Urbanet viser.

Frp har vært imot bompenger, men de er veldig for vei. Med hånda på rattet i samferdselsdepartementet og finansdepartementet har de kraftig økt budsjettene til veibygging, redusert bom-andelen noe - men likevel endt opp med en solid økning i rene penger. Totalt har bompengene i Norge under denne regjeringens periode økt fra 8,5 milliarder til 13 milliarder årlig.

Løsningen på dette kan være to ting: bygge litt mindre vei, eller/og modernisere systemet for veiprising. Bompenger er tross alt gammaldags og vilkårlig. Du betaler bare hvis du passerer den. Når Oslo fører opp flere bommer i disse dager, er det ikke nødvendigvis for å få inn mer penger, men for å gjøre bombetalingen litt mindre vilkårlig. Flere må betale, du slipper ikke unna om du er «innafor» ringen.

En fullskala løsning på dette, er å innføre GPS-basert veiprising. Et slikt system vil fange opp når, hvor og hva slags bil som kjører - og modellere betalingen etter det. Slik kan den bli mer rettferdig. Personvernhensyn har lenge vært et argument mot, men Datatilsynet ga i januar tommelen opp. Da skulle det være duket for å møte framtida, men Frp er mot. De vil jo ikke ha avgifter på bilistene, punktum.

Dermed er vi i en god, gammaldags floke. Systemet henger ikke sammen, og Frp blokkerer veien ut. Venstre er for veiprising, KrF har også signalisert at de er positive - og det er all grunn til å tro at Høyre også vil gjennomføre dette. Det finnes ikke et politisk flertall for det motsatte - at bompengene skal finansieres over statsbudsjettet. Det er jo det Frp har fått oppleve de siste seks åra, og som de nå får svi for på målingene.

Bompengedebatten har et par utfordringer til.

Mye av veksten i bompenger skyldes lokale infrastrukturpakker som skal finansiere sykkel- og kollektivprosjekter. Kommunene har nemlig forpliktet seg til nullvekstavtaler, som innebærer at all økning i trafikken inn til byene skal skje via kollektiv, sykkel og gange. Det har skjedd fordi all erfaring viser at en vei som utvides, til slutt blir full. Byene kan heller ikke ta imot mer trafikk, lokalbefolkningen lider under støy, dårlig plass og luftforurensning. Dermed er det blitt slik at bompenger og bilister ikke lenger bare finansierer veier, men også andre samferdselstiltak.

For å sukre pillen, betaler staten 50 prosent av utgiftene til disse lokale prosjektene. Men samferdsel er dyrt! Arbeiderpartiet er blant dem som har tatt til orde for at den statlige andelen bør økes til 70 prosent, for å lette trykket på kommuneøkonomien. Dette har ikke regjeringen og Frp gått med på, isteden struper de nå lokale myndigheters mulighet til å øke innbetalingen for å komme i mål med prosjektene.

SIV JENSENS TAKKETALE: Siv Jensen ble feiret av Fremskrittspartiet i anledning at hun fyller 50 år 1. juni. I takketalen ba hun sine partikamerater om å brette opp ermene og knuse de jævla sosialistene i høstens valg - til stormende jubel: Video: Jørgen Gilbrant Vis mer

Kostnadskontroll er viktig, men det spørs likevel ikke om det har blitt for trangt for de lokale byutviklingsprosjektene. De kunne trengt mer penger. De kunne jo for eksempel ha kommet indirekte fra statskassa inntekter fra bilavgifter, men de har denne regjeringen faktisk også tappet.

Ganske kraftig, også.

I 2007 fikk staten inn 72,5 milliarder kroner i avgifter for bruk og kjøp av bil, i 2019 ser de ut til å ende på 44 milliarder. Differansen er på 28, 5 milliarder kroner. Det er mye penger som kunne bidratt til finansiering bybane i Bergen, og andre prosjekter (og kanskje reddet byen fra deres Bompengeliste-skjebne).

De fleste tenker at dette først og fremst er fordi elbilene slipper avgift, men det stemmer ikke. El-bilene er blitt en nyttig syndebukk i avgiftsdebatten. Sannheten er at fossilbilene står for den aller største reduksjonen i inntekter til staten. Hvis satsene på engangsavgiften hadde vært hold på samme nivå for fossilbiler i 2018 som i 2008, ville det gitt omtrent 5 milliarder mer i skatteinntekter - per år. El-bilene har i samme periode til sammenlikning kostet staten en milliard per år.

Regjeringen, i denne sammenheng ledet av Frp, har altså økt utgiftene, og redusert inntektene. Handlingsrommet er mindre. Bompengeopprøret er dermed vanskelige å håndtere enn det kunne ha vært.

Det trengs en solid opprydding, et politisk forlik på Stortinget der Frp's premisser ikke kan legges til grunn. Det er enten det, eller bompengelister som regjerer på hvert et nes rundt omkring i landet - som gir oss «tilstrekkelig mye» sykehjemsplasser.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.