En grønngrønn forskjell

Uten å fylle ut et eneste skjema, ville en fornyelse av våre 20 firmabiler til Teslaer gitt oss minst 10 millioner i statsstøtte. Istedet straffes vi for å kjøpe miljøvennlige elsykler. Hvorfor?

EFFEKTIVT: Vi sykler opp motbakkene til jobb hver dag. Med hjelp fra det lille batteriet, kan vi gå rett til pulten, uten å dusje, selv etter å ha levert et par unger på veien, skriver artikkelforfatterne. Her statssekretær Bård Hoksrud (Frp) på elsykkel under Sykkelaksjonen. Foto: Per Flåthe
EFFEKTIVT: Vi sykler opp motbakkene til jobb hver dag. Med hjelp fra det lille batteriet, kan vi gå rett til pulten, uten å dusje, selv etter å ha levert et par unger på veien, skriver artikkelforfatterne. Her statssekretær Bård Hoksrud (Frp) på elsykkel under Sykkelaksjonen. Foto: Per Flåthe Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Vårt design- og kommunikasjonsbyrå og vårt arkitektkontor i Oslo har inntil nylig disponert en bilpark på rundt 20 bensinbiler. I fjor begynte vi å sondere elbilmarkedet etter en grønnere løsning, men tanken på at tjue nye elbiler med deler fra tjue land fordelt på fire verdensdeler skulle fraktes til Norge, føltes ikke miljøvennlig. Elbilene ville fortsatt fylle veier og parkeringsplasser, suge masse energi og virvle opp støv og asfalt. Med andre ord: Elbiler bidrar ikke til å endre hvordan vi forflytter oss, bare samvittigheten vår mens vi gjør det.

Tilfeldigvis kom vår venn Andreas på St. Lars trillende på løsningen: En elsykkel! Vi er over gjennomsnittet glad i sykler, men dette er ikke en sykkel. Det er et transportmiddel. En liten hjelpemotor dytter deg opp de bratteste bakkene. Der mange får dårlig samvittighet av å gå av en vanlig sykkel uten å ha blitt skikkelig svett, er elsykkelen en direkte oppfordring til det; du kan tråkke fra sentrum opp til Frognerseteren uten å lokalisere den minste svettering - selv hos en innrøyka miljøverner - og det føles helt riktig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer