KULTURKRÆSJ: Brit Marling er Liz Garvey, den amerikanske PR-eksperten som ansettes av Richard Miller (James Nesbitt) som London-politiets nye kommunikasjonssjef. Det resulterer i en kulturkollisjon mellom gamle medier og nye. Foto: Channel4
KULTURKRÆSJ: Brit Marling er Liz Garvey, den amerikanske PR-eksperten som ansettes av Richard Miller (James Nesbitt) som London-politiets nye kommunikasjonssjef. Det resulterer i en kulturkollisjon mellom gamle medier og nye. Foto: Channel4Vis mer

En gudegave til fans av «Veep» og «The Thick of It»

Britisk politisatire.

Det er kveld når London-politiet omringer huset hvor seriemorderen skjuler seg.

Politisjefen Richard (James Nesbitt) følger hele dramaet fra et kontrollrom når den nyansatte pressesjefen Liz (Brit Marling) kommer ramlende inn fra sidelinja. 

— Politisjef, jeg tenkte du burde vite at skytteren har en Twitter-konto.

— Unnskyld?

— Brukernavnet er DrTeeth2.

— Er det av betydning?

— Det er keyboardisten i «The Muppet Show».

— Så hva sier han?

— Babling. Mye rettet mot eksen. Mange svar til Russell Brand...

Sharon, den assisterende politisjefen, bryter inn:

— Har han fremsatt noen krav?

Liz må titte ned i iPaden en gang til.

— Det er for det meste emotikoner.

Fredag har C More norsk premiere på den glimrende britiske satiren «Babylon», hvor et gammelmodig London-politi opplever en saftig kulturkollisjon når de overlater kommunikasjonsavdelingen sin til en amerikaner de har kapret fra Instagram.

Multitalent
Samtidig som serien er en gudegave til fans av Armando Iannucci-seriene «Veep» og «The Thick of It» er den også et godt utstillingsvindu for talentene til Brit Marling.

Vel, et av dem. De siste årene har 31-åringen fra Chicago nemlig gjort seg bemerket både som skuespiller, manusforfatter og dokumentarregissør.

Prosjektene hun kaster seg ut i er gjerne særpregede og smarte, noe som også er tilfellet med «Babylon», som er skapt av tidligere «Veep»-manusforfatterne Jesse Armstrong og Sam Bain sammen med Danny Boyle.

— Serien griper an mange forskjellige fasetter av ett problem, sa Marling til The Telegraph i fjor.

— Men så smelter du det sammen med en slags kontorkomedie.

Sa nei til Goldman Sachs
Det kunne kjapt blitt kontorjobb på Marling i virkeligheten. Opprinnelig studerte hun økonomi, og hadde en sommerjobb som
analytiker for Goldman Sachs. Da pengefolket tilbød henne fast jobb, takket hun nei.

— Det føltes som å leve det livet betød at du måtte være medskyldig i noe, ta på skylappene og ikke stille spørsmål, sa hun til The Guardian i 2013.

I stedet endte hun opp med å flytte til Los Angeles, hvor hun ble tilbudt å spille i skrekkfilmer. Det takket hun også nei til.

For å slippe å spille de typiske rollene tilbudt unge pene kvinnelige skuespillere skrev hun i stedet skrev (og spilte hovedrollen i) sci-fi-filmene «Another Earth» og «Sound of My Voice» på lavbudsjett.

Begge brakdebuterte på Sundance-festivalen i 2011, og derfra har karrieren bare vokst. Som hun sa til The Daily Beast den gangen:

— Det høres skrekkelig ut å være avhengig av å bli valgt hele tida. Valgt og gjengvalgt. Å skrive ting jeg kan spille i ble en måte å ikke måtte vente på tillatelse. Hmmm, hvem burde spille denne rollen? Jeg nominerer meg selv!