ENGASJERER: Aktiv mot kreft sin reklame med sexy musikkvideo har skapt storm. Men er god reklame, mener artikkelforfatterne.
ENGASJERER: Aktiv mot kreft sin reklame med sexy musikkvideo har skapt storm. Men er god reklame, mener artikkelforfatterne.Vis mer

En håpløs kampanje?

Om man spiller på sex og kropp i enkelte reklamefilmer så har det kanskje av og til også noe godt ved seg.

Debattinnlegg

Er virkelig kreftkampanjen håpløs? Aktiv mot kreft sin reklame med sexy musikkvideo har skapt storm. Runi Børresen, Førstelektor ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold sier «Aktiv mot kreft, hva i helvete er det dere driver med? (…) Bare et bidrag i rekken av " jenter ER kroppen sin og den skal være deilig ( ...) Kandidat til årets Gullbarbie?» (side2.no)

Børresen sier videre at hun synes «kampanjen er helt håpløs». Hvilke kriterier som legges til grunn for denne uttalelsen? Hvis Aktiv mot kreft vil endre holdninger til kreftsyke, har reklamen mange sterke sider. For det første: Den skaper oppmerksomhet. Dette er første steget i å skape eller endre en holdning hos folk. Runi Børresens engasjement viser også tydelig dette. Det neste steget er interesse. Ja, folk blir interessert og nysgjerrig på hva dette er. Mange ser humoren. Da har man kommet langt i å oppnå forutsetningene som må ligge til grunn for å skape eller endre en holdning. Så tror vi også at de som er rammet av kreft, pårørende og andre får en positiv opplevelse rundt et tema som for mange er skremmende, vondt og vanskelig. De som er rammet direkte tenker kanskje at selv om man har en «skavank» etter kreftsykdom så kan man se bra ut likevel. Pårørende tenker kanskje at livskvaliteten til den man er glade i ikke blir så mye annerledes etter at man er kvitt kreften. Andre blir kanskje mindre redde for å ta kontakt og snakke med dem som er rammet, den kreftsyke eller de nærmeste pårørende.

om man spiller på sex og kropp i enkelte reklamefilmer så har det kanskje av og til også noe godt ved seg. Vår kompetanse er ikke innen spiseforstyrrelser. Vår kompetanse ligger i å vurdere reklameeffekten av Aktiv mot kreft sin reklamevideo og da synes vi ikke reklamen er håpløs. Den er derimot etter vår vurdering veldig bra! Kanskje stikker den til og med av med Gullfisken eller Stellaprisen for årets beste reklamefilm?