- En helt vanlig praksis

Se og Hør-sjef Odd J. Nelvik bekrefter at ukebladet får rabatt hos milliardæren Bjørn Lyng når de lager kjendisreportasjer på Anfi del Mar. Han mener at navn på reiseoperatør og flyselskap bør unngås.

Se og Hør følger de etiske normene som er nedfelt i Vær varsom-plakaten og i Tekstreklameplakaten. Sjefredaktør og administrerende direktør Odd J. Nelvik bekrefter at Se og Hør får rabatt av milliardæren Bjørn Lyng, som eier luksusboligkomplekset på Anfi del Mar.

- Det er riktig at vi har brukt Lyngs fantastiske sted på Gran Canaria en rekke ganger, selv om det ikke foreligger noen skriftlige avtaler. Vi betaler for oss, men vi har en rabatt fordi vi er storkunder, sier Nelvik.

Nelvik sier at ukebladet derfor får rabatter hos noen av reiseoperatørene. Se og Hør-sjefen sier at det kan være vanskelig å skille mellom gratis PR og en «adekvat saksopplysning» om feriestedet.

- En del av kjendisene på Anfi del Mar har selv kjøpt leiligheter der - blant andre Bjørn Dæhlie og Drillo. Når vi drar dit for å lage såkalte «hjemme hos»-reportasjer, så er det naturlig å nevne stedet og øya.

- Er det en adekvat saksopplysning at reisen er bestilt hos Wikstrøm Reiser?

- Nei, det synes jeg er helt unødvendig. Det er ikke interessant for leseren hvilket flyselskap eller reiseoperatør vi benytter oss av.

- Hvorfor blir det da nevnt?

- Det er vanskelig å kommentere enkeltsaker, men det skal foretas en redaksjonell vurdering hver gang flyselskap, hotell og turoperatør nevnes i en reportasje. Kanskje er ikke denne vurderingen alltid like god. Se og Hør er ikke alene om å omtale reiselivsprodukter på en slik måte, sier Odd J. Nelvik.

GLADERE REPORTASJER: Se og Hørs Odd J. Nelvik.