SVARER: Musikkskribent og Vinduet-redaktør Audun Vinger tok i en kronikk i Dagens Næringsliv et oppgjør med det han mener er en konform norsk musikkbransje. Det har skapt stor debatt - særlig på Facebook. Her er Seltzers svar på Facebook, i redigert versjon.  Foto: Lars Eivind Bones
SVARER: Musikkskribent og Vinduet-redaktør Audun Vinger tok i en kronikk i Dagens Næringsliv et oppgjør med det han mener er en konform norsk musikkbransje. Det har skapt stor debatt - særlig på Facebook. Her er Seltzers svar på Facebook, i redigert versjon. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

En IHUGA middelkulturist

- Mister Ingrid Olava, Elvira Nikolaisen, Susanne Sundfør, Marit Larsen osv. kunstnerisk integritet av å stille opp på «Senkveld» og «Skavlan», spør Thomas Seltzer.

Mange tanker jeg gjør meg, Audun Vinger, for kronikken din i Dagens Næringsliv mandag 2.1. om konformitet i norsk pop og rock. All ære til deg for det, resultat av godt skrivearbeid fra din side. Her er mine innvendinger, punktvis:

1. Mister Ingrid Olava, Elvira Nikolaisen, Susanne Sundfør, Marit Larsen osv. kunstnerisk integritet av å stille opp på «Senkveld» og «Skavlan»?

2. Er det mulig å være politisk/engasjert artist post-Sting&Bono? Jeg håper det, men det blir vel litt som med satire: den beste satiren noensinne (Lenny Bruce, Will Ferrell som Bush Jr, osv) er politisk, men det er samtidig den verste også. Og hvor mye skal man egentlig gidde å legge i artistens politiske ståsted? Who cares? Min far - venstrevridd som få, i likhet med David Crosby - sa engang noe á la at vi alle egentlig burde være veldig fornøyd med at Crosby ikke er president, og det hadde han vel rett i.

Når det er sagt, Audun: Du har i en årrekke vært en av landets fremste eksponenter for Rn?B og soul, det vil si noe av den mest kommersielle musikken som lages. Krever du ikke samme engasjement fra disse artistene som fra de norske? I et USA der nå 40 prosent lever under fattigdomsgrensa er det null engasjement fra disse, utover å fremføre den siste singelen sin hos Ellen Degeneres (det nærmeste man kommer middelkultur-tv i USA). Og hva ville engasjementet ha å si? Det er en etablert myte at "Imagine" og "Blowing In The Wind" og flower power generelt stoppet Vietnamkrigen, men det stemmer ikke. Den krigen ble stoppet av amerikanske arbeiderklassevelgere som var lei av å mate sønnene sine inn i krigsgapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

3. Apropos: denne forestillingen om at harde tider akkompagneres av hard / engasjert musikk er en snedig tanke, men empirisk er det tøv. Da Watts og Newark brant var det Four Tops som var soundtracket. Disco var backdropet til den største økonomiske krisen i USA siden 30-tallet, og Thatcher-England skapte New Romantics. Trist å se at denne nærmest hydrauliske metaforikken overlever i generasjoner av musikkjournalistikk og -sosiologi.

4. Iceage (dansk band som Audun Vinger trekker fram som enslig representant for annerledes band, red. anm) er et tøft band, men bransjeagget deres stikker ikke dypere enn at de skal spille på Bylarm. Siden en samlet norsk bransje gir tommel opp her for anti-kos, så vil jeg tipse dem om et norsk band som i samme leia som Iceage, om enn hakket vassere: Drugged SS, fire karer i alder 19-22 år som når de ikke spiller noe som kan minne om Black Flag på sitt råeste og jobber på bensinstasjonen råner rundt i Setesdalen sentrum. Engasjementet er det ikke noe å si på: I det eneste intervjuet de har giddet å gi (Natt og Dag) ble de spurt om hva de anså å være det største problemet i dagens samfunn, de svarte: «Sosialistisk Venstreparti. Både lokalt og på landsbasis.» Hvem av dere er først ute med signeringspennen, guttær?

5. De to siste sesongene av Trygdekontoret har vi (som oftest) avsluttet episodene med en artist. For å unngå lanserings-helvetet man sliter med i andre programmer har vi i redaksjonen gitt artistene i oppdrag å enten covre en låt vi liker, synes er relevant for kveldens tema eller en fra artistens backkatalog. Da har våre etter hvert ganske mange seere blitt eksponert for både Jimmy Webb, Johnny Thunders og - apropos temaet i kronikken din - Bobby Conn?s udødelige Jackson Five-pastisj «Never gonnA get ahead (By Giving Head To The Man)» og Kim Larsen. Er dette middelkultur? - dette som jo er kringkastingssjefens kredo om at "Vi skal gjøre det som er bra populært og det som er populært bra"? I så fall er jeg IHUGA middelkulturist (det ville Woody Guthrie også vært, siden du nevner hans "This machine kills fascists"-skilt).

Som en slags nikk til denne kronikken din så skal vi i høstsesongen la dyktige norske artister tolke Todd Rundgren. Da får både 18-åringen i Sogndalen med songwriter-ambisjoner OG den 55-årige hjelpepleieren på Selbu oppleve stor låtskriverkunst, Rundgren selv og hans regnskapsfører kan smile og det samme kan kringkastingssjefen, de eneste som blir sure er en liten gjeng på bar i Youngstorget-området som gjerne vil beholde Rundgren som eksklusiv identitetsmarkør. Jeg gleder meg!

Audun Vinger.  Foto: Nina Hansen / Dagbladet
Audun Vinger. Foto: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer