En jobb for idealister

I Norge lages musikkvideoer på dugnad. Er det derfor de er så kule?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Fem musikkvideoer konkurrerer om årets Spellemannpris, som deles ut lørdag. For regissørene som står bak dem, er prisutdelingen en kjærkommen anledning til å få profilert seg.

I Norge er nemlig musikkvideoformatet de unge og uetablerte filmskapernes arena.

I et lite marked, og med platebransjens stadig sviktende inntekter, er musikkvideobudsjettene så små at en innspilling mest av alt bærer preg av dugnad, ifølge flere av de nominerte regissørene.

Klin umulig å leve av

- Det er klin umulig å leve av å lage musikkvideoer i Norge, fastslår Lasse Gretland, som har stått bak snart 30 norske videoer og hevder han fortsatt kan telle antallet inntjente kroner på hender og tær.

For selv de største norske artistene kan ikke håpe på mer enn rundt 200 000 kroner i budsjett til en video, og det setter sine begrensninger på hva man kan tillate seg av teknisk stab og fasiliteter.

- Men det som er bra med små budsjetter, er at man blir tvunget til å klekke ut en god idé, istedet for å lene seg på staffasje. Kanskje er det derfor norske musikkvideoer holder høy standard, sier Gretland, som lørdag konkurrerer om Spellemann med sin video for My Midnight Creeps\' «Don`t Let ’Em Bring You Down».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer