Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

En jobb for idealister

I Norge lages musikkvideoer på dugnad. Er det derfor de er så kule?

(Dagbladet.no): Fem musikkvideoer konkurrerer om årets Spellemannpris, som deles ut lørdag. For regissørene som står bak dem, er prisutdelingen en kjærkommen anledning til å få profilert seg.


I Norge er nemlig musikkvideoformatet de unge og uetablerte filmskapernes arena.

I et lite marked, og med platebransjens stadig sviktende inntekter, er musikkvideobudsjettene så små at en innspilling mest av alt bærer preg av dugnad, ifølge flere av de nominerte regissørene.

Klin umulig å leve av

- Det er klin umulig å leve av å lage musikkvideoer i Norge, fastslår Lasse Gretland, som har stått bak snart 30 norske videoer og hevder han fortsatt kan telle antallet inntjente kroner på hender og tær.

For selv de største norske artistene kan ikke håpe på mer enn rundt 200 000 kroner i budsjett til en video, og det setter sine begrensninger på hva man kan tillate seg av teknisk stab og fasiliteter.


- Men det som er bra med små budsjetter, er at man blir tvunget til å klekke ut en god idé, istedet for å lene seg på staffasje. Kanskje er det derfor norske musikkvideoer holder høy standard, sier Gretland, som lørdag konkurrerer om Spellemann med sin video for My Midnight Creeps\' «Don`t Let ’Em Bring You Down».

Det er en utfordrende og lite typisk musikkvideo - faktisk en bilde-for-bilde- rekonstruksjon av en scene fra filmen «Blood Simple».

NOMINERTE: Blant de nominerte til Spellemannpris for årets beste musikkvideo, er (fra øverst til venstre med klokka) Dimmu Borgir, We, Turboneger og My Midnight Creeps, samt Heroes & Zeroes.
NOMINERTE: Blant de nominerte til Spellemannpris for årets beste musikkvideo, er (fra øverst til venstre med klokka) Dimmu Borgir, We, Turboneger og My Midnight Creeps, samt Heroes & Zeroes. Vis mer

Står fritt til å gjøre som de vil

En slik video ville neppe blitt til dersom det var en stor utenlandsk artist som var oppdragsgiveren.

- Norske musikkvideoskapere står svært fritt i den kreative prosessen. I USA eller England henger plateselskapet og managementet over skuldrene på deg, men i Norge får regissøren stort sett gjøre som han vil - det er på en måte det som er lønnen, forklarer Gretland.

Se «Don\'t Let \'Em Bring You Down» her:

Kaveh Tehrani, nominert for regi på Heroes and Zeroes-videoen «A Strange Constellation», peker dessuten på at utviklingen i folks medievaner fungerer i lavbudsjettvideoenes favør.

- Når YouTube har overtatt for MTV som hovedkanal for videoer, er kravene til glossy estetikk blitt mindre. Istedet skjerpes kravet til ideen bak videoen, for skal folk gidde å dele en video med vennene sine, må den bli en snakkis, sier han.



- Burde bli kreditert

Kaveh Tehrani synes imidlertid norske regissører bør gis bedre profilering, som gjengjeldelse for for at de lager musikkvideoer for knapper og glansbilder.

image: En jobb for idealister

- Platebransjen burde sørge for at regissøren krediteres hver gang en video blir vist,

sier han.


- Det går an å trekke det enda lenger. Kanskje burde regissøren få en del av TONO-pengene når en video blir vist mange ganger. Slik det er nå, jobber vi med dette ene og alene for å få vist fram det vi driver med, sier Tehrani.

Se «A Strange Constellation» her:

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media