TRIST: Harriet Eide likte ikke det produktet vi tilbyr turister i Oslo, men vi har faktisk blitt kåret til ”Best Customer Service” i Citysightseeing-systemet, skriver artikkelforfatter. FOTO: Harriet Eide
TRIST: Harriet Eide likte ikke det produktet vi tilbyr turister i Oslo, men vi har faktisk blitt kåret til ”Best Customer Service” i Citysightseeing-systemet, skriver artikkelforfatter. FOTO: Harriet EideVis mer

Osloturisme:

En journalist på tur

Kanskje kan noe av grunnen til dette være at vår tjeneste er skreddersydd for utenlandske turister som besøker Oslo – og ikke er spesielt tilrettelagt for Osloborgere?

Meninger

Journalist Harriet Eide i Dagbladet har tatt en tur med en av våre busser i Oslo (Citysightseeing Hop On Hop Off). Hun likte ikke det produktet vi tilbyr turister i Oslo.

Når cruiseskipene klapper til kai i Oslo er i en av de som står klar til bringe turistene rundt i byen. I løpet av noen få timer skal de få en oversikt over byen, og bli bragt til våre viktigste severdigheter og museer, og trygt tilbake til båten før den forlater kai.

I løpet av noen korte formiddagstimer skal flere hundre, kanskje tusen, turister ombord i bussene, de skal tas vel imot og vi legger vekt på at de skal oppleve Oslo som et fint sted. Vi har samarbeide med de fleste museene i Oslo, og vi gir guiding, tips og råd til de som besøker byen.

Vår type kollektivtransport er spesielt tilrettelagt for besøkende for andre land. Guiding er det andre som gjør bedre, men vi har en automatisk guidingtjeneste ombord som gjør at de som reiser med oss kan følge med på hvor de er i byen, og hvilke store bygninger vi passerer. Dersom de velger å gå av kan de sette seg grundigere inn i de enkelte severdighetene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjennom årene har vi stadig forbedret oss, og vi opplever stort sett positive tilbakemelding fra våre kunder. Desto tristere er det for oss at Dagbladets journalist ikke synes mye om den tjenesten vi tilbyr, og at hun åpenbart ville ønsket noe annet.

Vi er stolte av vår tjeneste. Våre busser er nye og miljøvennlige. De er alltid godt vedlikeholdt og vi setter sikkerheten høyt. Hver gang busset stopper, blir den inspisert av våre ansatte. Brukte headset blir fjernet, eventuelt søppel blir fjernet og bussen blir klargjort for neste pulje.

Faktisk fikk vi i Oslo den høyeste utmerkelsen vi kan ønske oss i 2016: Vi fikk i fjor ”Best Customer Service” i Citysightseeing-systemet. I konkurranse med over 140 destinasjoner verden over, ble vi kåret til den aktøren som best ivaretok kundenes behov. Denne prisen er basert på hvem som har færrest klager – og flest rosende omtaler.

Når vi får klager fra kunder tar vi dette alvorlig. Vi vil gjerne forbedre oss. Negativ omtale fra en journalist minst like verdifull for oss som andre tilbakemeldinger. Vi synes det er leit at journalisten ikke har hatt en god opplevelse.

Kanskje kan noe av grunnen til dette være at vår tjeneste er skreddersydd for utenlandske turister som besøker Oslo – og ikke er spesielt tilrettelagt for Osloborgere? Kanskje kan det skyldes at de store endringene i Oslo sentrum, med gravearbeider, gatestengning og endring i kjøremønster har gjort at guidingsystemet ikke var presist nok? Kanskje kan det ha vært en dag med særlig mange besøkende?

Vi vet ikke svaret, men vi vil gjerne være stolte av det produktet vi tilbyr. Dersom guidingen ikke er god nok, vil vi forbedre den. Dersom hodetelefonene ikke er gode nok, vil forfølge dette. Vi benytter samme hodelefoner som de fleste andre destinasjoner i verden. Dersom renholdet svikter, har vi rutiner for å følge opp dette osv.

Det er riktig at vi kjørte med en buss med Osloprofilering i Bergen i 2015. Vi har nå endret profileringen, slik at vi ikke lenger har byspesifikk profilering på utsiden. Det er viktig for at vi skal kunne allokere materiell der hvor det trenges til enhver tid.

Vi har respekt for våre kunder – hver eneste en av dem, og vi har også respekt for at kanskje den eneste kontakten utenlandske turister har med Norge. Dette er ikke et ansvar vi tar lett på, og vi blir derfor veldig lei oss når noen har en så negativ opplevelse som Dagbladets journalist. Vi forstår heller ikke at hun ikke fikk tak i oss. Vi er tilgjengelig på telefon og mail, og vi som eiere er alltid tilstede på cruiseterminalen i Oslo, eller et annet sted i byen. Våre medarbeidere kan alltid få tak i oss og vårt kontor på Brynseng i Oslo er bemannet av flinke medarbeidere.

Selv om det tungt, er det likevel fint at vi med denne artikkelen har fått anledning til å gjennomgå vårt produkt på nytt. Med ydmykhet og respekt skal vi stadig strekke oss for å bli bedre, slik at selv en forventningsfull dagbladjournalist kan få en fin tur rundt i Oslo.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook