En jukeboks i hvert hjem

Når til og med TV2-sjef Kåre Valebrokk har vært ute og synset om Kanal 24s utskjelte musikkprofil, er det vel på tide å gå begrepet radioformatering nærmere etter i sømmene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DET HELE BEGYNTE visstnok slik: En amerikaner observerte seint på 50-tallet hvordan ungdommer hang rundt jukeboksen og spilte de samme sangene om og om igjen. Kanskje var det «Heartbreak Hotel» som gikk på repeat for niende gang, eller kanskje var det noe annet.

Kanskje er det en sann historie fra rock'n'roll-revolusjonens morgen, eller kanskje er det bare en myte som illustrerer hva radioformatering egentlig handler om.

- Radioformateringens inntog fulgte ungdomskulturen, og ble vanlig på samme tid som det ble vanlig å ha radio i biler. Det første formatet, Topp 40, var et reinspikka ungdomsformat. Det var jukeboks på radio, med populære sanger som ble spilt om og om igjen, forklarer en av Norges mest kunnskapsrike på feltet, Christian Jebsen.

Christian Jebsen er i dag musikksjef i Nordic Web Radio, og har lang fartstid fra kommersielle norske radiokanaler som P4 og Radio1.

Sistnevnte, en storbykanal som finnes i flere norske byer, illustrerer godt historien om hvordan formatert radio gjorde sitt inntog i Norge.

- Innføringen av formatert radio sammenfaller med frislippet for nærradiovirksomhet i 1986, sier Jebsen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.