En katastrofe i spillform

Folka bak «Max Payne» satser stort. Les nettmøte-svar!

(Dagbladet.no): Det er ikke nytt at filmer og spill drar veksler på hverandre. Dessverre er det ikke alltid slik at de beste sidene av filmen eller spillet blir tatt med i prosessen.

Et velkjent grep i katastrofefilmer er at det midt blant orkaner, vulkaner, flystyrter, meteorer og synkende skip også utspiller seg en historie om det mellommenneskelige. Folk er glade i hverandre, folk hater hverandre, betviler hverandres lederegenskaper - lista er lang.

Uten å gå god for selve kvaliteten på filmene: Hva ville vel «Armageddon» vært uten far-datter-skildringen av Liv Tyler og Bruce Willis? Eller «Titanic» uten søtsuppen mellom Kate Winslet og Leonardo DiCaprio? Spesialeffektene hadde fortsatt vært spektakulære, men publikum hadde neppe strømmet til i samme grad.

Nå finnes det ikke mange katastrofefilmer som er blitt gjort om til dataspill, men om så hadde skjedd er faren stor for at vi hadde endt opp med temmelig generiske actionspill uten altfor mye utenom-snikksnakk. Fengende? Neppe.

Katastrofespill

For noen dager siden ble spillselskapet Recoil Games stiftet i Finland, og de vil snu opp-ned på forestillingene om filmatiske spill. Stiftet av sju finner -  blant andre tre folk med bakgrunn fra Remedy Entertainment («Max Payne», «Alan Wake») - skal Recoil Games utelukkende konsentrere seg om å lage en type spill som vi foreløpig ikke har sett mye av tidligere: Katastrofespill.

- At et spill ser bra ut i disse dager, er en selvfølge. Det er mange spill som ser helt spektakulære ut, men som faller fullstendig gjennom fordi de ikke byr på annet en «jeg-går-rett-på»-skyting. Svært få klarer å levere en god historie med engasjerende rollefigurer som både har gode og dårlige forhold seg imellom, forteller Recoil Games-sjef Samuli Syvähuoko til Dagbladet.no på telefon fra Finland, før han forklarer sin visjon:

- Vi skal prøve å tilby begge deler. Spilleren skal få oppleve både en forbløffende, kataklysmisk naturkatastrofe - men også en intrikat handling der personlighetene kommer frem. Vi vil frembringe dype følelser som tiltaler spillerens hjerne, ikke bare avtrekkerfingeren.

KATASTROFE: I Finland har det dukket opp et nytt spillselskap, Recoil Games. De satser på en spillsjanger svært få har prøvd seg på før: Katastrofespill. Dette bildet er ikke fra et spill, men fra katastrofefilmen «The Day After Tomorrow». Foto: FILMWEB
KATASTROFE: I Finland har det dukket opp et nytt spillselskap, Recoil Games. De satser på en spillsjanger svært få har prøvd seg på før: Katastrofespill. Dette bildet er ikke fra et spill, men fra katastrofefilmen «The Day After Tomorrow». Foto: FILMWEB Vis mer

«Cinegames»

For å kategorisere spillene de har lyst til å lage, har Recoil Games kommet opp med sjangerbeskrivelsen «cinegames».

- Navnet forklarer jo egentlig seg selv, det blander sammen «cinema» og «games». Men det er viktig å forstå at vi vil lage gode spill, ikke «interaktive filmer». Folk skal føle at de hele tiden har full kontroll. Selv om spillet er nødt til å være tildels lineært for at vi skal kunne fortelle en histore, er det viktig for spilleren å føle at han har mange valg, forteller Syvähuoko, og fortsetter:

- Teknologien for å lage slike spill har vært der lenge, men det har ikke vært gjort mange forsøk på å lage dem. Nå som det er mulig å lage spill med tilnærmet like gode spesialeffekter som vi ser i katastrofefilmene, er det viktig å fremheve det som gjør slike filmer engasjerende - nemlig de menneskelige konfliktene som gjerne oppstår blant katastrofe-ofre. Dette er klasssike elementer i tv og film som vi har sett i flere tiår, men ikke i spill. Hvorfor?

Skal bli flere spill

Syvähuoko vil ikke gå ut med detaljer om det første spillet Recoil Games jobber med, men avslører at du som spiller vil kunne ta kontroll over flere roller i løpet av spillets gang, og spillfigurene må samarbeide og holde sammen i en fremmed verden.

Det første katastrofespillet, som mest sannsynlig skal utgis på Xbox 360, PlayStation 3 og PC, er dessuten det første i en planlagt serie:

- Vi bygger på en franchise som støtter flere spill, der samme katastrofe danner bakteppet for dem alle. Spillmanuset vi jobber med nå baserer seg på en svært omfattende historie med et stort persongalleri og mange referanser, forteller Syvähuoko til Dagbladet.no.

Disse referansene kommer fra et utall forskjellige filmer og tv-serier.

- Vi henter ikke ut ting direkte, men plukker småting her og der. En gang i uka samles hele studioet for å se en film sammen, og de aller fleste er svært interesserte i filmer og tv-serier på fritiden, sier Syvähuoko, som selv er stor fan av «Lost» og den ferske amerikanske serien «Jericho».

Etter å ha vært med på å starte opp Remedy Entertainment, har Syvähuoko jobbet med å skape Futuremark, som har satt standarden for ytelsesmåling av pcer, samt mobilspillselskapet Fathammer.

Stilte på nettmøte

Det er for tiden rundt 20 stykker som jobber i Recoil Games, men Syvähuoko håper at de vil snart vil være 50.

- Vi søker nå etter dyktige personer som vi kan ansette, og leter aktivt utenfor Finlands grenser. Så om det er noen senior-programmerere med ekspertise innenfor kunstig intelligens som leser dette, vet de hvor de kan henvende seg, sier Syvähuoko.

Syvähuoko stilte opp på nettmøte her på Dagbladet.no - les svarene under!

INSPIRASJON IV: ... og «X-Files» ...
INSPIRASJON VI: Syvähuoko selv foretrekker blant annet å se på «Lost» på tv.
GRUNNLEGGER: Samuli Syvähuoko er en av grunnleggerne av finske Recoil Games. Les svarene hans fra nettmøtet!
INSPIRASJON: Spillskaperne henter inspirasjon fra mange filmer og tv-serier. Plakaten fra katastrofefilmen «Deep Impact» henger for eksempel på kontorveggene ...
INSPIRASJON II: ... det samme gjør plakaten fra filmen «The Day After Tomorrow» ...
INSPIRASJON III: ... og «War of the Worlds» ...
INSPIRASJON V: ... og nyinnspillingen av «Dawn of the Dead». - Men vi skal ikke ha zombier i spillet. Aldri, forsikrer Samuli Syvähuoko.
GAMMEL HELT: Syvähuoko var i sin tid med på å grunnlegge Remedy Entertainment, som blant annet er kjent for «Max Payne»-spillene.