En kjedelig og nærmest provoserende svak John le Carré-filmatisering

Dersom du likte «Tinker Tailor Soldier Spy» - se den gang til.

FILM: Devisen til denne til dels provoserende svake britiske thrilleren basert på John le Carrés roman er «follow the money laundering», og helst så blåøyd og ubegrunnet som mulig. Som supernaiv dust og «Poetics»-universitetslærer Perry Makepeace (!) - med advokatkone og forelesninger om Eliot - har man feilcastet «den forrige Michael Fassbender» Ewan McGregor, som virker utilpass og tidvis helt «lost» i sin tolkning av en for fysisk pusling.

Ingen idé Han vikler seg selv og kona syltynt inn med Dima - «the principal money launderer for the Russian mafia» - spilt av Stellan Skarsgård, som klarer seg trass langt krøllete hår og uforklarlig svenskengelsk aksent. For Stellan er jo alltid god, siden han bestandig spiller i sin egen lille film.

Og kanskje det er denne underlige dragningen som får Perry til å ta imot tilbudet om å «Give this to the MI6» (spilt av en daff Damian Lewis som ensom ulv, ulv) og senere si om Dima at «I can't stop thinking about him», uten noen som helst forklaring. Ved flere anledninger spør Dima direkte: «Professor! What the hell are you doing here?» og «Why are you still here?». At Perry svarer «I have no idea» er for så vidt en ærlig sak. Og så spiller de litt mer tennis.

Krimskrams Fotograf Anthony Dod Mantles eksotiserende kjøringer, virring og telelinser skaper ikke spenning alene. Og skolestilplottet fyller sine hull med eksposisjonsreplikker levert for tilskueren av lite troverdige karakterer i - selv til en politisk kriminalthriller å være - sannsynlige situasjoner, i et korthus som ikke engang forlater stokken.

Jeg kjedet meg hele veien, og regissør Susanna White («Nanny McPhee og det store smellet», 2010) er ikke i nærheten av å matche nerven fra Tomas Alfredsons briljante le Carré-filmatisering «Tinker Tailor Soldier Spy» (2011), et nyere spionmesterverk. I sluttbildet gjesper en tilfeldig fotgjenger på vei til jobb langs Londons gater. Filmens metaøyeblikk.