En klar SSX-er

Med snøbrettspillet «SSX» ble det satt en ny standard for tre år siden. «SSX Tricky» fra 2001 var om mulig enda bedre. Og nå, er alle gode ting tre?

Etter å ha spilt «SSX3» en ukes er det helt klart at også dette er et spill med lang levetid.

Og hvis ekstremsport i virkeligheten er en brøkdel så moro som dette, er det kanskje ikke så vanskelig å forstå at folk er villig til å ofre både liv og helse for å få et skikkelig adrenalinkick.

Oppskriften er i grove trekk den samme som før. Mange varierte baner, en rekke forskjellige deltagere som du utvikler etterhvert som du hever inn gevinster, og den kriblende gleden over å utføre halsbrekkende manøvrer i lufta, såkalte Übertricks.

Det som er nytt er at valgfriheten er større, har du for eksempel lyst å kjøre off piste i løssnøen helt på toppen av de tåkelagte fjelltoppene, eller leke deg i halfpipen, er det fritt fram.

Banene er også ekstermt lange. Som sagt, dette er et spill du garantert kan vil ha mye moro med i lang tid. Grafikken er som forventet glimrende. Snøen, fra pudder til hardpakket skare, føles faktisk realistisk.

Lyden, som er av godkjent THX-standard, er også med på å gjøre dette til en stor opplevelse. Koblet til surroundanlegg blir dette virkelig BIG.

Videre er musikken for en gangs skyld verd å merke seg.

EA har inngått avtaler med flere store navn (våre egne Röyksopp er også med). Resultatet er at dette er så langt du kan komme fra billig og lettvint techno som skjemmer alt for mange andre spill.

«SSX3» byr også på flerspillmuligheter og spill via nettverk. Det siste er nytt og vil nok gjøre spillopplevelsen enda morsommere.

Hvis det er noe å sette fingeren på her, så er det innlastingstiden. Men alt i alt blir den innvendingen ganske uvesentlig.

I blant er alle gode ting tre.