FÅR SVAR: Lars Elton kritiserer Karin Hindsbos interne lederstil og skriver at hun holder kortene tett til brystet i omorganiseringsarbeidet som det siste året har vært gjort internt i Nasjonalmuseet. Hun får støtte av museets styreleder i dette innlegget. Foto: Lars Eivind Bones
FÅR SVAR: Lars Elton kritiserer Karin Hindsbos interne lederstil og skriver at hun holder kortene tett til brystet i omorganiseringsarbeidet som det siste året har vært gjort internt i Nasjonalmuseet. Hun får støtte av museets styreleder i dette innlegget. Foto: Lars Eivind BonesVis mer

Debatt: Nasjonalmuseet

En klassisk sjåvinistisk måte å undergrave en kvinnelig toppleder på

Hersketeknikker og klassisk sjåvinisme fra Lars Elton.

Meninger

Debatten har den siste tiden gått om hvorvidt Marianne Heskes kunstverk «Gjerdeløa» burde vært innkjøpt eller ikke av Nasjonalmuseet. Kunstfaglige diskusjoner vil og skal det alltid være rundt en institusjon som Nasjonalmuseet. La meg først få understreke det. Det jeg her vil påpeke er imidlertid retningen en slik diskusjon nå har tatt.

STYRELEDER: Linda Bernander Siilseth.
STYRELEDER: Linda Bernander Siilseth. Vis mer

I Dagsavisen leverer kunstkritiker Lars Elton et omfattende personangrep på Nasjonalmuseets direktør Karin Hindsbo under tittelen «En kunnskapsløs museumsleder». Han hevder at «Nasjonalmuseets leder mangler kunstfaglig og ledelseskompetanse».

Elton kritiserer også Hindsbos interne lederstil og skriver at hun holder kortene tett til brystet i omorganiseringsarbeidet som det siste året har vært gjort internt i museet. Denne prosessen har vært omtalt i mediene flere ganger og Hindsbo og museet har alltid svart på spørsmål om den.

KRITIKER: Lars Elton.
KRITIKER: Lars Elton. Vis mer

I prosessen har 80 ansatte gitt sine innspill i intervjuform, mens 130 skriftlige innspill og forslag har kommet under prosessen. Rapporter og dokumenter har blitt fortløpende delt på intranett og i allmøter.

Omorganiseringen var bestilt av Nasjonalmuseets styre og har vært en presserende nødvendighet for å forberede institusjonen på den ekstremt krevende og ekstraordinære perioden museet nå går inn i, både økonomisk og organisatorisk, med flytting til og planlegging av det nye Nasjonalmuseet som skal åpne i 2020. Etter omorganiseringen kan museet blant annet vise til en viktig nedgang i sykefravær. Jeg merker en ny positivitet og energi i organisasjonen.

En viktig del av organisasjonsendringene som er gjennomført har nettopp vært å spre ansvar og fristille museets mange dyktige medarbeidere slik at de skal bli hørt og kunne gjøre den jobben de er aller best til. Når Elton skriver at Hindsbo «har gjennomført en omorganisering som samler enda mer makt i direktørens hender», er det simpelthen ikke riktig.

Lars Elton hevder også at «Nasjonalmuseets leder mangler kunstfaglig og ledelseskompetanse». Han begrunner dette med påstanden «I Karin Hindsbos hjemland Danmark er det knapt nok noen som har hørt om henne. Hun har nesten ikke publisert noen faglige tekster.»

Også i en Dagsavisen-kommentar 14. oktober 2017 formulerte Elton noe tilsvarende: «Det kan virke som en stor del av styrene ved norske kunstinstitusjoner lar seg imponere av utlendinger med store talegaver og erfaring fra mer eller mindre perifere institusjoner i utlandet. Det var knapt noen i Danmark som hadde hørt om Karin Hindsbo før hun ble direktør i Norge. Nå sitter hun i sjefsstolen ved Norges viktigste kunstmuseum, Nasjonalmuseet i Oslo».

Det skulle ikke være nødvendig, men la meg likevel minne om at Karin Hindsbo har flere års erfaring fra sentrale kunstinstitusjoner i Norge og Danmark, med mange ansatte og gode resultater. Hun har vært direktør for KODE Kunstmuseer og komponisthjem i Bergen og Sørlandets Kunstmuseum, SKMU, i Kristiansand i Norge. I tillegg har hun blant annet vært kunstfaglig leder av Kunsthallen i Århus og leder av Den Frie Udstillingsbygning I København. Hun har også vært styreleder i UKK (tilsvarende UKS) i flere år i Danmark.

Hindsbo har en mastergrad i kunsthistorie, med et sidefag i idéhistorie, fra Universitetet i Aarhus og Humboldt Universitetet i Berlin. Hun har vært ansatt i flere år ved Københavns Universitet, som ekstern lektor og som sensor ved hovedfagsoppgaver. Hun har flere publikasjoner bak seg og mange artikler, og har vært redaktør for et kunsttidsskrift i åtte år.

Nå leder hun en av historiens største kulturelle flytteprosjekter, der fem tidligere institusjoner skal inn i et helt nytt museumsbygg som åpner i 2020. Her skal 120 000 kunstverk på en forsvarlig måte flyttes den kommende tiden. 200 ansatte skal flyttes. Nye fantastiske utstillinger skal monteres og gjøres klare på 13 000 kvadratmeter med publikumsareal. Dette er en lederjobb av dimensjoner. Ingen får en slik jobb uten kompetanse og erfaring.

Derfor oppleves måten Elton skriver om Hindsbo på, ikke bare i dagens kommentar, men helt siden hun ble ansatt som direktør for Nasjonalmuseet, som et konsekvent forsøk på å ta fra henne kunnskap og kompetanse. Hindsbo kommenterte selv dette i et personlig Facebook-innlegg i går.

Kombinasjonen av hersketeknikker og ubegrunnede påstander gjør Eltons kommentar til en stygg undervurdering av Hindsbos bakgrunn og lederegenskaper. En klassisk sjåvinistisk måte å undergrave en kvinnelig toppleder på, som tilhører fortiden. Vi i Nasjonalmuseet ser nå framover, med det jeg er hundre prosent overbevist om at er den rette leder for jobben.