Mange hadde sine tvil da Karpe Diem gikk «all in» og booket Oslo Spektrum i 2013. Fire år etter var det nok bare gutta selv som fryktet resultatet av gjentakelsen, som denne gangen har endt med hele tre utsolgte kvelder i hovedstadens største konsertlokale. Og det på utrolige halvannet døgn.
Å komme seg til et slikt stadie i karrieren er selvfølgelig unikt og imponerende for enhver gruppe eller artist. Det som gjør Karpes kommersielle triumf desto mer bemerkelsesverdig, er måten de har gjort det på.
Uten snarveier i form av billige og generiske triks. Uten jovial samlebåndmusikk man vet vil fungere allerede før den er ferdigmastret.
Isteden har Chirag og Magdi blitt faste naboer av hitlistenes enkle pop-løsninger med en katalog som bare blir stadig mer politisk, utfordrende og betingelsesløs.
Greit nok, så ligger det kanskje ikke den største risikoen i å selge et budskap om inkludering, medmenneskelighet og et flerkulturelt samfunn til unge nordmenn i 2017. Likevel er den klare posisjoneringen beundringsverdig. Spesielt når det enkleste er å holde kjeft om politikk, og dermed unngå å støte fra seg eventuelle lyttere.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger