BOK: Det er sjelden jeg har lest en så gjennomført kvalmende roman som McGraths «Spider», ei bok David Cronenberg har filmatisert og som går på kino akkurat nå.
Boka er lagt opp som ei dagbok, der Spider, nylig utsluppet fra galehuset, sitter på et råttent loftsrom i London og gjenerindrer sin barndom.
En barndom som etter morens groteske død ble et rent helvete med en psykopatisk far og en skittenfeldig hore som tar morens plass. Og endelig oppbygningen mot en grotesk forbrytelse, som her nøstes opp.
Elegant
Fremst av alt er «Spider» en reise inn i galskapen. Det opereres med ulike tidsplan som utviskes etter hvert som Spider blir mer og mer psykotisk - dette litterært svært elegant utført.
Nåtidsfortellingen er bokas episke senter, og McGrath har en sjelden evne til å visualisere det fysisk motbydelige - morens fuktige grav, klining av avføring på veggen i galehuset - og da i en rett fram, litt naiv, samtidig grotesk såkalt ironisk stil.
Men det er også humoristiske og poetiske passasjer her, spesielt i barndomserindringene, som når Spider beskriver skoledagene: «Støv som danser i sollys har alltid hatt en søvndyssende virkning på meg, særlig når det samtidig strømmet en kjedelig, monoton og uinspirert stemme fra en åndsfraværende lærer (..)».
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger