Terningkast fire: Merchandisinggullgruven Minions er en mindre del av «Grusomme meg 3» enn de to foregående filmene i serien. Vis merVis merVis mer Vis mer

Anmeldelse: «Grusomme meg 3»

En liten bølgetopp i et hav av ulidelig kompetent underholdning

Gode actionsekvenser og en beundringsverdig lav Minions-frekvens gjør «Grusomme meg 3» til en animert familiefilm over gjennomsnittet.

FILM: Ingen filmsjanger holder et høyere gjennomsnittlig kvalitetsnivå enn den dataanimerte familiefilmen. Dette skyldes at hvert sekund av disse hundremillionersproduksjonene er møysommelig komponert av store komiteer av spesialister som nærmer seg filmunderholdning med vitenskapelig presisjon. Til gjengjeld er de som regel kjemisk frie for personlig særpreg, og etter man har sett et visst antall av dem har de en tendens til å smelte sammen til en glorete, jovial smørje av hyperkompetent filmhåndverk.

« Grusomme 3 »

4
Bror til besvær.

Kategori

Animasjonsfilm, komedie, eventyr

Regi

Pierre Coffin, Kylde Balda

Skuespillere

Alex Rosén, Line Verndal, Anders Bye, Jon Niklas Rønning m.fl. (norske stemmer)

30 juni 2017

Aldersgrense

6 år

Orginaltittel

« Despicable Me 3 »

Oppfinnsomhet
Dette gjelder også «Grusomme meg 3», som på tross av at den inneholder mer underholdende og visuelt oppfinnsomme actionsekvenser enn noen av årets superheltblockbustere, først og fremst framstår som nok en formelpreget og irriterende selvbevisst pengemaskin. Det begynner med en åpningssekvens som i praksis er starten av «Captain America 2» filtrert gjennom «Guardians of the Galaxy»-filmene, og deretter må den nå heltemodige Gru og hans kjære Lucy slåss mot den tidligere barnestjernen og nåværende superskurken og heltids-80-tallsnostalgikeren Bratt.

I tillegg oppdager Gru at han har en ukjent tvillingbror, hvilket uunngåelig leder til den sedvanlige leksa om at familie er noe man velger, ikke noe man blir født inn i. Og sånn fortsetter det, i heseblesende selvironisk prosesjon mot en finale som er like forutsigbar som den er forglemmelig, men som like fullt gjør jobben den er ment å gjøre.

Klisjeer
Det er ingenting som står på spill i «Grusomme meg 3» – selv ikke følelsene til Grus tre døtre står noensinne i fare for å bli såret – og følgelig er det vanskelig å investere noen større interesse i verken plott eller rollefigurer. Som så mange andre slike filmer er den smart nok til å påpeke sine egne klisjeer, men ikke smart nok til å gjøre noe med dem, og dermed er publikum henvist til å ta til takke med de overraskende gode actionsekvensene, de tidvis morsomme vitsene og en gledelig lav Minions-frekvens. Med andre ord er den en liten bølgetopp i et hav av ulidelig kompetent underholdning.