Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

LEDER

Tøyen-løftet:

En liten skandale

Vi gir slipp på en enestående mulighet når Nationaltheatret ikke får bruke Munchmuseet.

GLIPPER MULIGHET: Kulturminister Abid Raja fra Venstre lar en stor mulighet gå fra seg når Nationaltheatret ikke får flytte inn i Munchmuseets lokaler på Tøyen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
GLIPPER MULIGHET: Kulturminister Abid Raja fra Venstre lar en stor mulighet gå fra seg når Nationaltheatret ikke får flytte inn i Munchmuseets lokaler på Tøyen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Leder

LEDER: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.

Oslo utvikler seg i rask, men ujevn fart. Den nye bydelen i Bjørvika oppfører seg som det var meningen at den skulle, og har i sommer vært full av folk og liv. Det samme kan ikke sies om bydelen som skulle bli et parallelt satsingsområde, nemlig Tøyen. Det var SV som i sin tid stemte for at Munch-museet skulle legges til Bjørvika, mot et løfte om at store ressurser også skulle tilflyte bydelen som ble fratatt et slikt trekkplaster.

I et intervju med Dagsavisen må ordfører Marianne Borgen (SV) forsvare hvorfor enkelte av planene, som oppgraderingen av Hagegata 30, som fremdeles står tom. Ansvaret for Tøyen hviler på politikere på flere nivåer og fra flere partier, men Borgen peker også på en av de nylige avgjørelsene som faller uheldig ut for Tøyen: Kulturdepartementets beslutning om at Nationaltheatret likevel ikke skal få bruke Munchmuseets fraflyttede lokaler på Tøyen i perioden mens teatret pusses opp.

Kulturdepartementets vurdering er at ombyggingen som kreves, ville være for kostbar. Det er en avgjørelse som har en viss aroma av panikk over seg, etter en vår da kultursektoren har hatt behov for massive tilskudd på grunn av coronasituasjonen. Både bystyret i Oslo og teatret selv ønsket å ta lokalene på Tøyen i bruk, og dette ville etter alt å dømme vært en effektiv bruk av fellesskapets ressurser, all den tid teatret uansett kommer til å ha nye og store utgifter til husleie når de må forlate sitt eget hus. Teatret ville kunne overta ferdige kontorlokaler og oppbevaringsrom, og først og fremst hatt behov for en amfiscene for 200–300 tilskuere. En midlertidig hovedscene skulle plasseres på den nærliggende sirkustomta.

En kan saktens si at Nationaltheatret, som nå er i en vanskelig situasjon og ikke har noe nytt hjem, også burde hatt en plan B. Like fullt virker Kulturdepartementets avgjørelse kortsiktig. Med en scene på Tøyen ville Nationaltheatret kunne fortsette å spille teater øst for Akerselva også etter renoveringsperioden. Det ville bringe nye publikumsgrupper til Tøyen, som også ville bli gjester på bydelens restauranter og barer. Og det ville kunne gjøre teatret mer tilgjengelig for bydelens egne innbyggere. Med tanke på kulturminister Abid Rajas uttalte engasjement for å inkludere nye grupper i kulturlivet, virker det her som om han har latt en stor mulighet gå fra seg. Det er en liten skandale.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!