Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Foto: Audun Braastad / NTB scanpixVis mer

En litt dummere valgkamp

Sylvi Listhaug brukte en uheldig formulering om Knut Arild Hareide. Straffen var ti nye minutter på Politisk kvarter.

Meninger

Spaltist

Arve Hjelseth

er sosiolog, og førsteamanuensis i idrettssosiologi ved NTNU. Hans forskningsområder er kommersialisering av idrett, idretts- og kulturpublikum, fotballsupportere og fotball generelt.

Siste publiserte innlegg

På Politisk kvarter i forrige uke sa Sylvi Listhaug at Knut Arild Hareide sleiker imamer oppetter ryggen. Dette ble av mange, inkludert statsministeren, oppfattet som et retorisk overtramp.

Jeg hørte ikke på den aktuelle sendingen, men tror ikke jeg ville reagert spesielt på Listhaugs formulering. Hun har sagt andre ting tidligere som for meg har framstått som vel så problematisk.

Jeg skal uansett ikke diskutere grensene for anstendig politisk debatt. Det er imidlertid slående hvordan medielogikken nærmest oppmuntrer politikere til å velge formuleringer som er såpass spissede og kontroversielle at de gir mest mulig oppmerksomhet. Ethvert partis frykt i en valgkamp er å bli usynliggjort. Med utspillsmaskiner som Listhaug har Frp lite å frykte i så måte.

Mandag morgen var det nemlig Politisk valgkvarter på nytt. Der var Listhaug atter i studio. Programlederens mål var å få fram hvorvidt hun var villig til å beklage formuleringen om Hareide.

Hvis nå de fleste er enige om at Listhaug sa noe dumt om Hareide, er altså «straffen» at hun får ti nye minutter på NRK. Disse ti minuttene er for henne og Frp utvilsomt verdt en mild korreks fra Erna Solberg.

Bare Høyre og Ap er nemlig i en situasjon hvor deres størrelse gjør at de må appellere bredt i ulike grupper. For mindre partier spiller det liten rolle om halvparten av befolkningen forakter alt de står for.

Vekstpotensialet ligger i å være mest mulig synlig og å få valgkampen til å handle om deres egne hjertesaker. Det øker sjansen for å mobilisere den andelen av velgerne som støtter deres posisjon.

Listhaug kom da også godt ut av det. Programlederen var kun opptatt av om hun så sin egen retorikk som problematisk. Listhaug brukte seks-sju ganger den innøvde frasen om at «det kan gå en kule varmt». Deretter forsøkte så godt hun kunne å snakke konkret politikk: Innvandring, skatt etc.

Dette ble hun aldri utfordret på, for NRK var bare opptatt av retorikken og det politiske spillet, for eksempel om Frp blir mer eller mindre spiselig for KrF.

Valgkamp dreier seg om å være synlig, hamre inn tre-fire enkle budskap, og ikke minst om å få den til å kretse rundt ditt eget partis kampsaker. Enhver invitasjon til politisk kvarter – som ofte setter dagsorden utover dagen – er et pluss.

Når diskusjonen om et kontroversielt utsagn dekker halve sendeflaten noen dager senere, er det en oppmuntring til alle politikere om å pønske ut like kontroversielle formuleringer. Og valgkampen blir enda litt dummere.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen! Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukas viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag.