FENALÅR: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum serverte fenalår da han i forrige uke presenterte Senterpartiets alternative budsjett. Frp er ikke veldig begeistret for det politiske innholdet. Foto: Vidar Ruud / NTB Scanpix
FENALÅR: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum serverte fenalår da han i forrige uke presenterte Senterpartiets alternative budsjett. Frp er ikke veldig begeistret for det politiske innholdet. Foto: Vidar Ruud / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Statsbudsjettet

En løgn blir ikke en sannhet selv om Sp gjentar den til det uendelige

Det morsomme er at det er Fremskrittspartiet som har sørget for håp i distriktene.

Meninger

Onsdag i forrige uke la Senterpartiet fram sitt alternative statsbudsjett. «Bygde-Norge» skal gjenoppstå og diktriktene er den store vinneren, ifølge dem selv. Men blir bygdene en vinner med Senterpartiet?

En løgn blir ikke en sannhet selv om dere gjentar den til det uendelige. Sannheten er at det aldri har vært så mange nedlagte gårdsbruk, og fraflytting fra distriktene, som da Senterpartiet sist satt i regjering.

FRP: Åse Michaelsen. 
FRP: Åse Michaelsen.  Vis mer

Det morsomme er jo at det er Fremskrittspartiet som har sørget for håp i distriktene. Flere velger å bli bonde, færre flytter fra bygdene og det er kommet flere gårdsbruk siden regjeringsskiftet. Fremskrittspartiet har vist i praksis at by og land kan gå hand i hand.

Distriktenes desidert største rammebetingelse er infrastrukturen og ferdselsårene. Målet om å bygge by og land sammen må henge svært høyt for at vi skal legge til rette for attraktiv utvikling i Distrikts-Norge.

Det var Senterpartiet som hadde samferdselsministeren i den rødgrønne regjeringen, men da var dette tydeligvis glemt. Det var til og med forsømt.

Jeg tør minne Senterpartiet om følgende: De overleverte en infrastruktur med tidenes største vedlikeholdsetterslep på mange områder. Spesielt vei og banesektoren sto i et massivt forfall, og aldri har distriktene hatt så dårlige rammebetingelser.

Kostnadene ved å bygge infrastruktur var gått i været, sammenliknet med vanlig prisvekst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Senterpartiet har sittet og sett på at prisene på veibygging stiger, med det resultatet at de har fått mindre vei. Deres jobb i Samferdselsdepartementet kan sammenliknes med en bonde som sitter i potetkjelleren og ser på at potetene råtner framfor å ta de til markedet.

Planleggingstiden for bygging av ny vei har økt i tråd med prisvekst, med det klokkeklare resultat at det tar lenger tid å få på plass en infrastruktur som er helt nødvendig.

Etter at Fremskrittspartiet har overtatt Samferdselsdepartementet, har arbeidet med å få bukt med Senterpartiets manglende satsning vært krevende. Reform av veisektoren er nå i gang, og det jobbes daglig med å få ned planleggingstid og kostnader knyttet til bygging av vei.

For distriktene er også luftfarten å regne som kollektivtransport, og det er skremmende å lese at Sp i sitt alternative budsjett kutter massivt i dette tilbudet til distriktene. Det legges opp til større utbytte fra Avinor, og det kuttes betydelig i tax-free-ordningen. Dette må følgelig bety at Avinor med et økt utbytte og mindre inntekter må redusere sine tilbud.

Jeg vet ikke hvilke små flyplasser Senterpartiet vil legge ned, men er det noe vi kan være helt sikker på, så er det at det vil bety en massiv avfolking av distriktene. Små flyplasser generer vesentlige mengder arbeidsplasser og attraktivitet for næringslivet. Dersom dette faller vil det bety kroken på døra for mange samfunn.

Nå må Senterpartiet være ærlige. Hvilke deler av Distrikts-Norge vil dere legge ned med deres alternative statsbudsjett? For det er tydelig at dere fjerner verktøyene i distriktene som Fremskrittspartiet har fylt verktøykassen med.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook