OPPFØLGER: Jane Campions kritikerroste krimserie «Top of the Lake» får i år en oppfølger med «Top of the Lake: China Girl». De første episodene ble vist under filmfestivalen i Cannes.Video: BBC Vis mer

Anmeldelse: «Top of the Lake: China Girl» - Episode 1 og 2

En lovende start på en etterlengtet andresesong

Cannes-visningen av «Top of the Lake: China Girl» understreker at spillefilm og tv-serier er i ferd med å vokse sammen. Men det er fortsatt et lite stykke igjen. 

FILM/TV: Selv om «Twin Peaks» har vært den uten sammenligning mest imøtesette tv-serien som vises under årets filmfestival i Cannes, er «Top of the Lake: China Girl» den eneste sjansen til å se tv-dramatikk publikum hjemme i stua ennå ikke har hatt muligheten til å binge. Og med tidligere Gullpalme-vinner Jane Campion som regissør og serieskaper, føles det naturlig å gi de første episodene av andresesongen av dette tiårets mest kritikerroste krimserie plass på verdens viktigste filmfestival.

Top of the Lake: China Girl

5 1 6

TV-serie, Krim

Regi:

Jane Campion og Ariel Kleiman

Skuespillere:

Elisabeth Moss, Nicole Kidman, Alice Englert, David Dencik m.fl.

Premieredato:

Ikke fastsatt

Aldersgrense:

-

Orginaltittel:

Top of the Lake: China Girl

«Ung pike forsvunnet.»
Se alle anmeldelser

Drap
Når det er sagt, er det vanskelig å se «China Girl» på det store lerretet uten å reflektere over at man ser en tv-serie snarere enn en spillefilm – ikke minst når den vises side om side med kunstfilmer fra hele verden. Der førstesesongen var en usedvanlig stilsikker affære som brukte det newzealandske landskapet til å skape en innbydende og fremmedgjørende atmosfære som holdt publikum på tå hev, gir andre sesongens mer tradisjonelle setting opphav til et tilsvarende tradisjonelt filmspråk.

Denne gangen etterforsker nemlig politikvinnen Robin Griffin mordet på en ung asiatisk kvinne som blir funnet i en koffert som har blitt skylt i land på stranda i Australias største by Sydney. Elisabeth Moss vender tilbake som Griffin, og denne gangen har hun selskap av blant andre Nicole Kidman, Gwendoline Christie, David Dencik og Alice Englert. Sistnevnte spiller hovedpersonens datter Mary, som hun adopterte bort som sekstenåring, for også denne gangen viser det seg at kriminalgåten har direkte kobling til Robins fortid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Feminisme
Det å anmelde tv-serier etter å ha sett ekvivalenten av førsteakten av en spillefilm innebærer naturlig nok at det er en viss fare for at man bommer på målet når man forsøker å analysere de store tematiske linjene, men dømt ut fra de to første episodene synes det åpenbart at «China Girl» viderefører «Top of the Lake»s feministiske perspektiv. For også denne gangen handler det om å vise sammenhengen mellom ubevisst hverdagsmisogyni og den grove, ofte dødelige volden som både menn og kvinner utsetter kvinner for, basert på nedarvede forestillinger om kjønnsroller.

Den mest interessante tilnærmingen til denne tematikken kretser rundt Mary og hennes problemer med å få adoptivforeldrene (Kidman og Ewen Leslie) til å akseptere sin 25 år eldre kjæreste Puss (Dencik) og den prinsippfaste antifeminismen han er i ferd med å indoktrinere henne i. I tillegg møter vi en gruppe thailandske kvinner som jobber på bordellen der den tidligere universitetsprofessoren Puss nå underviser i engelsk, samt en gruppe unge nerdete mannsrettighetsaktivister som fordriver tiden med å gå til prostituerte og krangle om sjekketeknikker.

Karakterdrama
Den største overraskelsen med denne andre sesongen er Christie, som spiller Robins nye partner, og som ved å kanalisere sin indre (og ytre) Stephen Merchant tilfører serien en uventet og høyst uforutsigbar sans for humor som tjener som en motvekt til hovedpersonens tungsinn.

Best er likevel unge Englert, som spiller Mary med en blanding av påtatt livsvisdom og ungdommelig uskyld som forvandler serien fra mordmysterium til karakterdrama hver gang hun dukker opp på lerretet. Og med forbehold om at undertegnede kun har vært i Cannes tre dager når dette skrives, synes det faktum at Mary framstår som festivalens hittil klart mest minneverdige rollefigur å si noe betydningsfullt om forholdet mellom spillefilm og tv-dramatikk anno 2017.