TERNINGKAST SEKS: «Nocturama» er samfunnskritikk på høyt nivå, pakket inn i en usedvanlig velregissert thriller.Vis merVis merVis merVis ... Vis mer

Anmeldelse: «Nocturama»

En mesterlig thriller

I «Nocturama» er terrorisme et kontant svar på en rekke komplekse spørsmål.

FILM: De første 15 minuttene av «Nocturama» er blottet for dialog, og når de unge terroristene som utgjør filmens hovedpersoner omsider begynner å snakke, gjør de lite for å forklare sine gjerninger. Og det er nettopp denne fundamentale mangelen på mening og betydning som utgjør det sentrale omdreiningspunktet i Bertrand Bonellos mesterlige nye film: både i den stramt regisserte første halvdelen, hvor terroraksjonen utføres, og den andre, hvor gjerningspersonene tilbringer natten i et tomt luksusvarehus.

Nocturama

6 1 6

Thriller, drama

Bertrand Bonello

Finnegan Oldfield, Vincent Rottiers, Hamza Meziani, Manal Issa m.fl.

3. mars 2017

Nocturama

«Paris is burning.»

Ingen framtid
Noen hint får vi likevel: Mens han hjelper en av sine medsammensvorne med å forberede seg til en eksamen i historie, postulerer en av de mer marxistisk anlagte terroristene at ethvert samfunn må dømmes ut fra fiendene det skaper. Og i samtalene mellom rollefigurene som er oppvokst i forstedene utenfor Paris aner vi konturene av en muslimsk kulturidentitet som står i opposisjon til det franske etablissementet.

I «Nocturama» er terrorisme et kontant svar på en rekke komplekse spørsmål de unge hovedpersonene ikke engang har rukket å formulere for seg selv: Det handler om arbeidsledighet, utenforskap og behovet for å bli sett, og ettersom de mangler evnen til å tenke utenfor rammene av den materialistiske kulturen de er en del av, blir motreaksjonen massiv og symboltung materiell ødeleggelse.

Ingen kjerne
Med utgangspunkt i franskmennenes tradisjoner for å idealisere opprør og revolusjon, har Bonello laget en usedvanlig stilsikker og intelligent thriller hvor kampen mot makta springer ut av den samme materialistiske forbrukerlogikken som er roten til marginaliseringen av hovedpersonene.

Det Frankrike vi møter i «Nocturama» er ikke et europeisk land under angrep fra muslimske ekstremister, men en av Vestens ledende kulturnasjoner i en dyp og voksende identitetskrise. Her finnes ingen ideologi, ingen idealer og ingen fantasi, kun et tøylesløst begjær etter luksusgjenstander, identitet og oppmerksomhet – en absolutt tomhet kledd i kapitalismens hule glamour.