En moderne Frankenstein

Fotografen Vibeke Tandberg, aktuell med separatutstillinger både i Norge og Tokyo i mars, er blitt omtalt som en moderne Mary Shelley - en slags Frankenstein-skaper.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Her i Norge er hun kanskje blitt mest omtalt for det såkalte brudeprosjektet fra 1993. På samme dag rykket hun inn brudebilde av seg selv i ti forskjellige aviser, med ti ulike brudgommer.

- Kan jeg få slippe å snakke om det? For det første er det så lenge siden, for det andre har jeg snakket så mye om det at det føles som å ha gjørme i munnen, sier Tandberg.

Ønsket blir innfridd umiddelbart.

Psykoaktig

- Hva synes du om å bli omtalt som en moderne Shelley?

- Jeg ser sammenlikningen. Jeg konstruerer jo noe som ikke eksisterer fra før. Særlig er dette kanskje tydelig i fotoserien «Faces» fra 1998. Da hadde jeg nettopp flyttet til Berlin. Det var første gang jeg flyttet fra Norge, og jeg følte meg helt transparent og utrolig påvirkelig. Jeg sugde til meg alt og alle. I «Faces» «satte» jeg deler av andre menneskers ansikter på mitt eget. Jeg brukte meg selv som utgangspunkt og laget forskjellige portretter med ulike uttrykk. Det var litt sånn jeg følte meg da. Jeg kunne bli til hvem som helst.

Tandberg er enig i at disse bildene er litt uhyggelige, litt psykoaktige.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer