En moderne Medea

Det er snart 2500 år siden Evripides skrev tragedien om Medea, som dreper sine barn for å hevne seg på deres far. - Stykket er fremdeles aktuelt. Bare se hvordan folk bruker barna i skilsmisseoppgjør, sier Gisken Armand.

Armand er i full gang med prøvene på «Medea», som har premiere på Nationaltheatrets amfiscene 25. april.

Spiller og prøver

- Det går i ett om dagen. Jeg spiller Prøysen og Shakespeare om kveldene, og prøver på «Medea» på dagtid. Det gjelder bare at jeg ikke begynner å blande rollene, det hadde vel ikke passet seg helt om jeg begynte å synge «Tango for to» midt i en gresk tragedie, sier Armand og ler hjertelig.

Teatersjef Eirik Stubø har selv regien på «Medea», og sammen med scenograf Kari Gravklev har han flyttet handlingen til vår egen tid.

- Det er en slags tysk forstadsstemning, litt sånn «Twin Peaks»-aktig. Og koret (Espen Skjønberg, Anders T. Andersen og Tone Danielsen) er gjort om til håndverkere, forteller Armand.

Medea var prinsesse av Kolkhis i Lille-Asia. Hun blir lidenskapelig forelsket i Jason, og følger med ham til hans hjemland hvor de får to sønner. Men Jason svikter Medea for å gifte seg med kong Kreons datter Glauke. Medea blir forvist fra landet, men hevner seg på Jason ved å drepe Glauke og de to sønnene.

- Stykket begynner med at Jason har forlatt Medea, og hun er helt fra seg. Ikke nok med at han har bedratt henne i skjul, han går fra henne for å gifte seg med Glauke også. I tillegg blir hun landsforvist, og er utsatt for et enormt press. Hun er et menneske i dyp nød, sveket og tråkket på. På et eller annet plan må man prøve å forstå henne, sier Armand. Men også hun syntes det var sterkt på den første prøven med de to barna som skal spille sønnene hennes.

Sterke følelser

- De er omtrent like gamle som mine egne barn, fire og ni. Da dukket det opp mange sterke følelser, også for meg.

Armand er ikke i tvil om at «Medea» kan ha noe å fortelle dagens mennesker også, selv om det ble skrevet i 431 f.Kr.

- Vi ser jo hvordan enkelte blir som dyr når ekteskap går i oppløsning og man begynner å hate - noen foreldre bruker barna for å straffe motparten. Vi har jo et rettssystem som har overtatt en del av hevnfunksjonen, men når det gjelder følelser, har vi ikke plass til dem på samme måte.

«Medea» har premiere 25. april på Amfiscenen på Nationaltheatret i Oslo.

STERK ROLLE: Gisken Armand spiller Medea i Nationaltheatrets moderniserte oppsetning av den gamle greske tragedien. - Rollen er en kjempeutfordring. Det er fryktelig vanskelig å spille dette i dag, sier hun.