En mørk dag for platebransjen

.. og en veldig god dag for Radiohead-fansen.

(Dagbladet.no): I dag morges tikket det nye Radiohead-albumet, «In Rainbows», inn på PCene til fans over hele verden. Det er en god dag for fans av verdens kanskje beste rockeband, men en særdeles mørk dag for platebransjen.

Fansen har bestilt albumet som digital nedlasting i mp3-format uten kopisperrer, fra Radioheads egen webside. Prisen fastsetter hver enkelt selv. Svært mange har også bestilt en forseggjort boks til 40 pund med CD- og vinylplater, fullt av ekstramateriale og andre godsaker.

ALBUMET er verken tilgjengelig i platebutikkene, eller i nedlastingsbutikker som iTunes Store. Radiohead har ikke lenger kontrakt med noe plateselskap, og tar derfor alle inntekter fra salget selv. At «In Rainbows» også vil flyte fritt på fildelingsnettverkene, bekymrer ikke bandet.

Så langt omtales eksperimentet som en dundrende suksess, og ifølge Daily Telegraph kan band som Oasis og Jamiroquai følge Radioheads eksempel.

Som både undertegnede og kollega Svein Ove Bakke har påpekt, kan dette være begynnelsen på et lenge varslet jordskjelv i platebransjen. En bekymret selskapsmann sier det slik til Time:

- Hvis det beste bandet i verden ikke vil ha noe med oss å gjøre, vet jeg ikke helt hva som er igjen for oss i denne bransjen.

Musikk er først og fremst en relasjon mellom utøver og publikum. En vital musikkultur er avhengig av at utøvere og opphavsmenn får betalt, men det kan skje på så mange måter. 

IKKE ALLE KAN gjøre som rike og berømte Radiohead, men nettet har eliminert mye av behovet for fordyrende mellomledd som plateselskap, distribusjonsselskap og platebutikker.

F... YOU: Radiohead slapp sitt nye album på nett i dag, og kaller platebransjen «en dødende forretningsmodell». Foto: SCANPIX
F... YOU: Radiohead slapp sitt nye album på nett i dag, og kaller platebransjen «en dødende forretningsmodell». Foto: SCANPIX Vis mer

Det er ikke nødvendigvis så dramatisk at  noen av verdens mest populære artister med ekstremt lojale tilhengere, som Prince og Radiohead, går nye veier. Den virkelige revolusjonen inntreffer først hvis også mindre, ukjente band våger seg på Radioheads forretningsmodell.

Chris Anderson i Wired kaller det Radiohead economics. Eller som Thom Yorke selv så omsvøpsløst sier det:

- Jeg liker folka i plateselskapet vårt, men det kommer en tid da man må spørre seg om man trenger dem. Og ja, det ville nok gi oss en viss pervers glede å si «f.. you» til denne døende forretningsmodellen.

P.S. Noen raske gjennomlyttinger tyder på at vi har å gjøre med en øyeblikkelig Radiohead-klassiker. «In Rainbows» er leken, slentrende, sår og vakker melankoli  - bandets klart lyseste og mest tilgjengelige plate til nå.

Skjønt «plate» blir selvsagt helt feil ord i denne sammenhengen.