En nødvendighet

Finn Carling er aldri en likegyldig forfatter, det er ofte de store spørsmålene han griper fatt i, noe han våger å gjøre uten å ty til distanserende ironi. Og han driver stadig sin utforsking av litterære muligheter for å få gitt sitt stoff en kunstnerisk form - som alltid er umiskjennelig Carlingsk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Han hører til de forfatterne som ofte velger ekstreme løsninger, han forsøker ikke usett å lure seg under huden på leseren; Carling konfronterer leseren med «noe» som ofte oppleves som fremmed, kunstig, stilisert, leseren blir tvunget til å godta eller forkaste. Derfor er det vanskelig å følge Carling bare halvveis, det blir et enten eller, og Carling innynder seg ikke. Dette er etter min mening en styrke, også ved årets bok, uansett hvilket svar man etter endt lesning faller ned på. Begrepsparet vellykket/mislykket gjør på et vis all kunst harmløs.

Handlingen i «Gepardene» utspiller seg nesten i sin helhet i en zoologisk hage, dit en gammel mann kommer hver eneste dag for å sitte urørlig på en benk, uten å vise interesse for dyrene. Hvorfor kommer han? Hvem er han? Hvor kommer han fra? De ansatte, som snart begrenses til en ung gartner og en eldre dyrepasser, blir stadig mer opptatt av den gamle, hans blotte nærvær skaper usikkerhet. Snart dukker det også opp ei lita jente. Overfor hverandre tar hun og den gamle navnene Gitanjali og Rabindranath (sånn sett mer enn antyder Carling sine forelegg, slik han sjelden nøyer seg med å antyde), og de tvinger hverandre til å fortelle historier, bl.a. om seg selv som ville dyr. Men jenta finnes bare i den gamles fantasi. Eller?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer