En novelle og et nummer

Vi kan nesten begynne slik: Og det skjedde i de dager (i januar 2001) at det gikk ut en pressemelding...

For det var nettopp det det gjorde. Telenor skulle lansere årets nye telefonkataloger. Fjorten i tallet. Med forsider av profilerte, norske fotografer og noveller av kjente forfattere. En for hver katalog.

  • På Det Norske Teatret ble vi møtt av musikk, dempet blå belysning, vin (alternativt Farris eller cola), kanapeer, Non Stop i store glassboller, forfattere, fotografer og en utstilling av bilder og noveller.


Jeg vandret lydig rundt, så på bildene, leste et par noveller, snakket med en forfatter, hilste på en kollega og tygde tre Non Stop, mens jeg lurte på hva det vil være riktig å notere.

  • Så begynte pressekonferansen.


Markedssjef i Telenor Media Torild Lid Uribarri redegjorde, sammen med Paal Fure fra Bengal Consulting, for prosjektet «Avtrykk: Norge». Temaet for årets kataloger er Norge og «det norske». (Tallet på kataloger distribuert årlig er 13,9 millioner.) Fure fortalte om «tenketanken» som ble nedsatt for å utarbeide ideer om det typisk norske, og Uribarri understreket at det har vært viktig å finne temaer som føles kjente for de fleste.

- Det er viktig at folk forstår at det foreligger en ny telefonkatalog. Og det skal være godt å få den, sa Uribarri.

Hun smilte både bredt og tappert selv om enkelte journalister prøvde seg med kinkige spørsmål om kostnader og bakgrunnen for å gjennomføre et såpass voldsomt prosjekt. En forfatter på bakerste rad humret litt. Vi fikk vite at telefonkatalogen er en kulturbærer og at de ikke har brukt mer penger i år enn tidligere.

  • Så ble vi fraktet to etasjer opp.


Til multimedieshow og bidragsyterne Roy Jacobsen, Erlend Loe og Morten Krogvold i samtale med Claus Wiese. Praten var lun, som i et hvilket som helst bokbad. Tilhørerne lo på de riktige stedene. Som for eksempel når Roy Jacobsen sa at dette slår den heftigste lanseringen på Cappelen, og at det hele er litt underlig siden telefonkatalogen er den tristeste boka som gis ut. Eller når Erlend Loe, midt i kosepraten om hvor flinke vi nordmenn er til å ha vennskap, sier at han ikke har så godt grunnlag for å vite om nordmenn skiller seg fra andre når det gjelder dette.

Loe lurte forresten på hvem som går på pressekonferanser som dette. Jeg skjønner tanken. Men ikke alle er forunt slikt. Multimedieshowet vil bli vist på lanseringene ellers i landet. Som et plaster på såret.