En ny forvaltningslov for det 21. århundre

- Tiden er overmoden for å sette i gang arbeidet med en ny forvaltningslov.

UTTRYKK FOR SIN TID: Som alle lover er imidlertid Forvaltningsloven et uttrykk for sin tid, basert på den forvaltningsmessige og politiske virkelighet i 50- og 60-årene, skriver artikkelforfatteren. Inhabilitetsreglene i loven har vært mye diskutert i den såkalte Støre/Tschudi-saken.Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
UTTRYKK FOR SIN TID: Som alle lover er imidlertid Forvaltningsloven et uttrykk for sin tid, basert på den forvaltningsmessige og politiske virkelighet i 50- og 60-årene, skriver artikkelforfatteren. Inhabilitetsreglene i loven har vært mye diskutert i den såkalte Støre/Tschudi-saken.Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

For 45 år siden vedtok Stortinget Forvaltningsloven, en oss lov vi hadde all grunn til å være stolt av. Den var en kortfattet og velskrevet sammenfatning av grunnleggende krav til borgerens rettssikkerhet i saker som avgjøres av den offentlige forvaltning, og et viktig fremskritt da den ble vedtatt.

Som alle lover er imidlertid Forvaltningsloven et uttrykk for sin tid, basert på den forvaltningsmessige og politiske virkelighet i 50- og 60-årene. I dag skal loven fungere under helt andre teknologiske og samfunnsmessige forutsetninger. Dette har medført at den ikke lenger gir gode og presise og nok svar på mange spørsmål om hvordan forvaltningen skal behandle borgerne. En lov som var ment å være et fyr som forvaltningen kunne navigere ut fra, gir i dag til dels ganske uskarpt lys, unnlater å opplyse områder som blir stadig viktigere, og fører oss inn i urent farvann der bare spesialtrente jurister kan håpe å navigere uten å grunnstøte.

Forvaltningsloven er bygget opp omkring en tredeling av forvaltningens avgjørelser, mellom «enkle» avgjørelser, «enkeltvedtak» og forskrifter. To av lovens kapitler gjelder i prinsippet for alle sakstyper. Her er bestemmelser om inhabilitet, og noen regler som ikke har direkte sammenheng med saksbehandling, som taushetsplikt og alminnelig veiledningsplikt. Et kapittel om forskrifter stiller problematisk små krav til saksbehandlingen når man vedtar slike.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer