KOMMENTARER

En ny maktbransje

PR-byråer og politiske rådgivere er i ferd med å forandre måten landet styres på. Politisk makt er blitt et marked.

BJARNE HÅKON HANSSEN:  Rådgiver i First House og typisk representant for politikere som har gått over til den andre siden. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
BJARNE HÅKON HANSSEN: Rådgiver i First House og typisk representant for politikere som har gått over til den andre siden. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

MENS DE BORGERLIGE partitoppene forhandler om en ny regjering, foregår en parallell forskyvning av personer og makt. Den avtroppende regjeringen etterlater seg et korps av statssekretærer og rådgivere som må ha ny jobb. PR-byråene sirkler over dem, klare til å slå klørne i de mest interessante navnene. Vel så interessante er Høyre- og FrP-politikere som er på vei ut av Stortinget. Det handler om å skaffe seg folk som kjenner maktens metoder og bakrom, eller som har spesiell kompetanse når det gjelder kommunikasjon på «strategisk nivå». Norsk politikk utformes ikke lenger i en relasjon mellom partier og velgere, men i økende grad i lukkede rom der PR-bransjen leverer premissene for beslutningene.

KAMPEN OM LOKALISERING av den nye kampflybasen er et eksempel på hvordan norsk politikk er i forandring. De tre mest aktuelle kommunene (Ørlandet, Bodø og Evenes) engasjerte alle PR-byråer for å fremme sin sak. Ørlandet vant, men brukte også mest penger. Seks millioner kom regningen på. Tilfellet er på ingen måte enestående. Den lutfattige Terra-kommunen Vik i Sogn brukte en halv million for å få tunnel under Vikafjellet inn i Nasjonal Transportplan. En kartlegging foretatt av NRK Brennpunkt viser at over halvparten av fylkeskommunene hyret inn PR-byråer for å få gjennom sine prosjekter i denne transportplanen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer