En nyreligiøs ode til Billie

Tone Damli gjør comeback med julelåt.

Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

LÅT: Det er ganske overveldende å få barn.

Noen har behov for å framstille det som om barn ikke endrer noen ting.

Andre har behov for å framstille hvordan bare ALT er annerledes, hele livsanskuelsen og hvordan vi ser på oss selv som mennesker.

Nyreligiøse takter Det er i denne praktisk talt nyreligiøse, svulmende emosjonelle enden av skalaen vi finner Tone Damlis første musikalske livstegn etter mammaperm.

For sikkerhets skyld pakket inn i et subtilt dekorert julepapir som prøver å duse ned pompøsiteten i låtskriver Torbjørn Dyruds tekst.

Produksjonen til Espen Lind er tilbakeholden og minimalistisk.

En enkel pianofigur leder an, før Lind forsyner seg høflig fra norsk voksenpops standariserte roots & country-verktøykasse - litt mandolin og litt dobro som pirker varsomt i overflaten og gir litt motstand når pastellstrykerne velter inn bak der.

En metafor for at det Instagram-filtrerte babylivet ikke alltid er hva det utgir seg som?

Lite julete Til å være nettopp et slags Instagram-julekort og forsmak på et helt julealbum, er «Di første jul» egentlig ganske lite julete, og har få tradisjonelle julelåtklassikertrekk ved seg (hvor er bjellene og følelsen av sledetur, liksom?).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer