KOMMENTARER

En nyrik kulturnasjon

Før Norge ble søkkrikt hadde vi råd til å innføre nullmoms på bøker. Må vi endre på det nå?

AVVIKLER: Kulturminister Thorhild Widvey bereder grunnen for å avvikle ett av de mest sentrale kulturpolitiske prinsippene i norsk politikk. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix
AVVIKLER: Kulturminister Thorhild Widvey bereder grunnen for å avvikle ett av de mest sentrale kulturpolitiske prinsippene i norsk politikk. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Det er bortimot en klisjé å peke på de store samfunnsprosjektene vi satte i gang før vi hadde så mye som en mistanke om oljerikdommene på sokkelen. Men vår evne til gode prioriteringer er virkelig verdt å gå tilbake å studere. Bergensbanen, for eksempel. Som hadde kostet et halvt statsbudsjett da det åpnet i 1909.

Men også når det gjaldt kultur, hadde vi ambisjoner. På 60-tallet ble mva-satsen, populært kalt momsen, på bøker satt til null. Bakgrunnen var et politisk ønske om å styrke norsk litteratur og norsk språk.

Et modig og ambisiøst kulturpolitisk tiltak tuftet på et liberalt prinsipp: man overlot forvaltningen av dette økonomiske godet til bransjen selv. I tillegg ble det etablert mer målrettede støttetiltak, gjennom opprettelsen av Norsk kulturråd. Der var innkjøpsordningen for litteratur hovedoppgaven. I tillegg hadde man nullmoms på aviser, og etter hvert pressestøtten.

Nå er disse to prinsippene i spill, uten at noen ser ut til å kunne gi en god begrunnelse for hvorfor. Overgangen til en digital tidsalder brukes som en unnskyldning til å inndra de gunstige rammevilkårene, og kan ikke tolkes som noe annet enn en svekkelse av de kulturpolitiske ambisjonene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer