NAIVT OG LEKENT:   Kombinasjonen mellom Geir Gulliksens poetiske naivitet og Anne Fiskes lekne strek er bare helt topp. Nå er boka nominert til Brageprisen.
NAIVT OG LEKENT: Kombinasjonen mellom Geir Gulliksens poetiske naivitet og Anne Fiskes lekne strek er bare helt topp. Nå er boka nominert til Brageprisen.Vis mer

En nytelse å lese for de søvnige små

Geir Gulliksen + Anna Fiske = sant.

ANMELDELSE: Geir Gulliksen er en mangfoldig mann. Ved siden av å være en av Norges viktigste redaktører, er han essayist, romanforfatter, poet og barnebokforfatter. Alt levert med høykvalitetsstempel.    

«Iben og forvandlingen» lyder som nok en av disse undrende og følsomme barnebøkene, som vi så gjerne vil at barna skal lese - men som ikke nødvendigvis går inn hos barn. Sånn er det ikke.

Kombinasjonen mellom Fiskes lekne strek og Gulliksens humoristiske og poetiske språklige renhet, er usedvanlig vellykket.

Plottet er like enkelt som det er gjenkjennelig: Iben skal legge seg. Mamma er på skitur, så det er pappa som må si god natt. Iben savner mamma og får ikke sove. Hun blir liggende å tenke tanker over vår forunderlige verden. Det begynner å snø ute. «Snøen faller som våte bløtkakestykker. Snøen faller som om noen har revet i stykker et veldig stort brev og kastet alle de små bitene ut over himmelen».

En nytelse å lese for de søvnige små

Det handler om forvandling. Snø er vann som blir til is. Vinduet er sand som er blitt presset til glass. Iben husker at hun var med mamma på skitur i en skog der trærne ble borte under snøen. Og da mamma endelig kommer hjem, etter en lang dag på jobb, er hun glad hun tok seg en skitur. «Nå er jeg som forvandlet», sier hun.
     
Det er så enkelt skrevet — og billedlig godt — også på grunn av Anna Fiskes illustrasjoner.

Denne fabelaktige barnebokforfatteren, tegneserieskaperen og illustratøren som blant annet står bak de prisbelønte myldrebøkene «Hallo!». Fiske lager en dybde i denne vakre boka, med sin fortellende, naivistiske og humoristiske detaljrikdom.       

Anmeldelsen sto på trykk i Dagbladet 05.11.2012.