En oppskrift på politisk suksess

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Ettersom den innvandringskritiske høyresiden har gjort det så godt i valget til EU-parlamentet, er det sikkert mange med politiske ambisjoner som nå lurer på hvordan de skal gå fram for å kopiere suksessen til partier som British National Party og Dansk Folkeparti. Det er jo ingen tvil om at det er slike partier som representerer framtida. Som kjent er det knapt noen andre som tør å si sannheten om den muslimske fare, velferdsstatens forfall og innvandrernes manglende integreringsvilje.

Nå finnes det både organisasjoner og enkeltpersoner her i landet som har lært hovedtrekkene i dette spillet, og nye kommer til hele tida. Likevel kan det være nyttig, ikke minst av hensyn til dem av våre kommende opinionsdannere som fremdeles befinner seg i startfasen, med en rask gjennomgang av de viktigste elementene i en effektiv kommunikasjonsstrategi for den nære framtid. Naive snillister og virkelighetsfjerne kulturrelativister er hermed advart.

1. Flytt oppmerksomheten bort fra alt som fungerer fint i samfunnet. Dette er veldig mye lettere enn det høres ut. Alle samfunn har sine problemer; det er nok å velge i. Men det er viktig at du konsentrerer deg om de riktige problemene. Ikke kast bort kreftene på å snakke om Statens Pensjonsfonds investeringer, Norges miljøpolitikk eller forskjellene i livsmuligheter mellom rike og fattige land. Den virkelig store leder konsentrerer oppmerksomheten om én fiende av gangen, som det helt korrekt står skrevet i en tysk bestselger fra 1920-åra. De siste åra har vist, riktignok med ett stort unntak, at det ikke er håp og positive forventninger som selger i politikken for tida. Drivstoffet i samtidens politikk er frykt, nostalgi og mistenksomhet – ikke glem det!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer