En orgie i sex og fiskeslo

Du må tilbake til «Brent av frost» for å få råere fish'n'sex.

Også det på toppen av en haug med rå fisk.

Grovt tilhogget Operaen tar Macbeth til nye ekspressive høyder.

Torsdag 4. september har Sjostakovitsj' «Lady Macbeth fra Mtsensk» i Ole Anders Tandbergs regi premiere.

Det er blitt en uttrykksfull og grovt tilhogget forestilling - til tider psykedelisk og vridd, med storslått musikk.

Rå seksualitet - Handlingen er lagt til et fiskevær på norskekysten. Til kulisser vi kjenner igjen. Miljøet er hardbarket, et mannssjåvinistisk og mannsdominert miljø der det ikke er lett å være kvinne, sier regissør Tandberg.

Den norske regissøren har tatt turen fra Stockholm, der han bor, for å sette opp Sjostakovitsj' «Lady Macbeth fra Mtsensk» på Operaen. Det er første gang stykket blir vist i Norge i sin originale versjon.

- Det er mye rå seksualitet i stykket. Den bestialske svigerfaren i stykket bærer på fisk og behandler den som om det skulle vært kølla hans, sier Tandberg, som prøver å forklare hvorfor Katarina blir morder.

Eksplisitte sexscener Katerinas mann og svigerfar driver et fiskemottak og har mange ansatte arbeidere. Hun blir truet og trakassert av den bestialske svigerfaren (Magne Fremmerlid) og den usympatiske ektemannen (Marius Roth Christensen). Hun møter en av arbeiderne, Sergej (Alexey Kosarev), som blir hennes elsker.

- Dette utløser strerke følelser i Katerina, som dreper mannen og svigerfaren, sier Tandberg.

Katerina Izmajlova blir morder det fordi hun er truet, men også fordi det er det eneste løsningen dersom hun skal få være sammen med elskeren sin. Og det spares ikke på detaljer når eksplisitte sexscener males utover med bred pensel - akkompagnert med et zoombie-korps.

Mannsdominert helvete - Dette er historien om en sterk kvinnes opprør i et mannsdominert helvete, satt til fantastisk musikk. Vi møter Katerina, som synges av Svetlana Sozdateleva og Alexey Kosarev - hennes elsker Sergej, sier regissøren.

UTILSLØRTE SCENER: Hovedrolleinnehaver i Katerina (Svetlana Sozdateleva) og elskeren Sergej (Alexey Kosarev) gir seg hen til hverandre på et berg av fisk - akkompagnert av et zoombiekorps.Foto: Anders Grønneberg
SVIGERFAR FRA HELVETE: Hovedrollen Katerina (Svetlana Sozdateleva) blir ydmyket, herset med og misbrukt av sin brutale svigerfar (Magne Fremmerlid).
FISKESEX: En av de kvinnelige arbeiderne blir seksuelt fornedret.
VOLDTEKT: Deretter blir hun voldtatt av fiskemottakets menn.
BISSARE TABLÅER: Den forsmådde ektemann, spilt av Marius Roth Christensen i en av stykkets mange bisarre scener.
«BRENT AV FROST»-INSPIRERT: Ikke siden filmen «Brent av frost» har vi sett så mye fisk i kombinasjon med sex. Svetlana Sozdateleva - ikke Gøril Mauseth, denne gang.
EKSPLISITTE SAKER: Heftig mellom Katerina elskeren Sergej.
STERKT BEGJÆR: Sergej tar for seg og Katerina er full av begjær og hengir seg til nytelsen.
YDMYKET: Hovedrollen Katerina Izmaljova blir ydmyket av sin svigerfar (Magne Fremmerlid) og ektemannen (Marius Roth Christensen).
PISKES TIL BLODS: Sergej er akkurat tatt på fersken sammen med Katerina - og svigerfaren pisker ham til blods.
KLÆR ETTER ELSKEREN: Katerinas mann (Marius Roth Christensen) oppdager at kona (Svetlana Sozdateleva) har en elsker.
FLYVEFISK: Marius Roth Christensen kaster fisk på kona Katerina (Svetlana Sozdateleva).
DREPER EKTEMANNEN: Hovedrollen som Katerina synges av Svetlana Sozdateleva og Alexey Kosarev er hennes elsker Sergej som slår ihjel Marius Roth Christensen, Katerinas forsmådde ektemann.
FALSKE TÅRER: Katerina har akkurat tatt livet av den bestialske svigerfaren mens presten om noen arbeidere sørger.
ÅPNINGSSCENEN:Et fiskevær på kysten. Operaen er russisk, men kulissene er mer hjemmelige.

Musikken framføres av Operaorkestret og Operakoret under ledelse av Oleg Caetani.

Veteranen Knut Skram er tilbake på scenen i rollen som Gammel tvangsarbeider - nøyaktig 50 år etter at han debuterte i Den Norske Opera i september 1964.

REGISSØREN OG SJEFEN:  Regissør Ole Anders Tandbergs har tatt stykket temmelig langt. Her i samtale med Per Boye Hansen (til h.), operasjef ved Den Norske Opera & Ballett. Foto: Anders Grønneberg
REGISSØREN OG SJEFEN: Regissør Ole Anders Tandbergs har tatt stykket temmelig langt. Her i samtale med Per Boye Hansen (til h.), operasjef ved Den Norske Opera & Ballett. Foto: Anders Grønneberg Vis mer